تاریخ: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۱۹۴۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

رونق اقتصادی و اشتغالزایی در معدن جانجا رقم خورد/ از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری تا اشتغالزایی ۶ هزار نفری

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رونق اقتصادی و اشتغالزایی در معدن جانجا رقم خورد، گفت: این معدن در تراز یک معدن جهانی بوده و پیش‌بینی می‌شود ذخیره‌ای بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگترین معادن کشور تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، عباس علی‌آبادی در جریان بازدید از معدن جانجا در جمع خبرنگاران هدف از سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان را بازدید از توربین‌های بادی، مس جانجا، طرح انتقال آب دریای عمان و شرکت در جلسه شورای عالی معادن عنوان و اظهار کرد: محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

وی به میزان ذخیره کشف شده معدن جانجا اشاره کرد و افزود: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان ۱۵۰.۷ میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد ۲۵/۰ درصد مس، عیار میانگین ۳/۰ درصد مس و ۲۸/۰ گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان ۲۰۲ میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در زمان بهره‌برداری از این معدن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن هم اکنون نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.

وی در ادامه به چگونگی واگذاری معدن جانجا اشاره کرد و گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرار داد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کنسرسیومی از چهار شرکت چادرملو، گل گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.

علی‌آبادی خاطر نشان کرد: پس از اصلاحیه گواهی کشف و افزایش میزان ذخیره قطعی، طرح بهره‌برداری معدن جانجا در کمیته بررسی و تایید طرح‌های بهره برداری سازمان نظام مهندسی معدن سیستان و بلوچستان قرار دارد و پس از بررسی و تایید، طی مراحل قانونی پروانه بهره‌برداری معدن صادر می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

عناوین برگزیده