تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۳۱۹۷۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چراغ سبز به صنعت سرخ

‌می‌متالز - مس، فلزی صنعتی با بیشترین حجم مالی و مذاکراتی در بازار‌های بین‌المللی کالایی است. تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و بازیگران بازار مالی، حرکت‌های قیمتی مس را نشانگر شاخص پیشروی اقتصاد جهانی می‌دانند که برای شناسایی روند‌های کلان اقتصادی حائز اهمیت هستند.

به گزارش می‌متالز، همچنین همواره بین قیمت مس و شاخص‌های مربوط به فعالیت اقتصادی جهانی رابطه مستقیمی وجود دارد. همان‌طور که تغییرات قیمتی این فلز پرکاربرد در اقتصاد جهانی به‌عنوان دماسنج معتبر وضعیت اقتصادی جهان عمل می‌کند، در ایران نیز تغییرات قیمتی شرکت‌های بزرگ و کوچک که تولید و بهره برداری از این فلز را بر عهده داشته یا از آن در تولید محصولات خود بهره می‌برند، به نحو قابل‌توجهی می‌تواند بخشی از سمت و سوی وضعیت اقتصادی ایران را هم نشان دهد.

در بورس ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران، در زمینه استخراج مس و سایر محصولات جانبی که در کنار آن تولید می‌شود و شرکت مس شهید باهنر در زمینه تولید محصولات از کاتد مس مشغول فعالیت هستند که دو فاکتور مهم در سوددهی و تاثیرگذاری این شرکت‌ها بر بورس، قیمت جهانی مس و روند تغییرات قیمتی آن و دلار نیماست. مجموع عواملی از قبیل نرخ مس جهانی، تغییرات قیمت دلار، کشف و بهره برداری از معادن جدید مس، استفاده از فناوری‌های روز دنیا و استفاده موثر از معادن موجود می‌تواند اثرگذاری زیادی بر صنعت مس داخلی داشته باشد. در بورس ایران به طور کلی افزایش قیمت کامودیتی‌ها در جهان، به‌خصوص در مواردی که روند قیمت دلار در حال افزایش است، باعث بهبود روند شاخص بورس می‌شود و با توجه به اینکه مس یکی از کامودیتی‌های پرمصرف در جهان و بسیار اثرگذار بر محرک‌های اقتصادی است، در صورت داشتن روند صعودی می‌تواند به رشد و جهت گیری مثبت بازار سرمایه کمک فراوانی کند.

با در نظر گرفتن این شرایط به بررسی روند قیمتی فلز مس و دورنمای آن در جهان می‌پردازیم. همچنین با توجه به سیاست‌های بلندمدت اتحادیه اروپا در کاهش ۸۰درصدی کربن تا سال ۲۰۵۰ و اجرای آن تا کمتر از ۳۰سال دیگر، استفاده از مس به میزان چهاربرابر افزایش پیدا خواهد کرد و در همین راستا تولید خودرو‌های برقی و استفاده از انواع انرژی‌های پاک در دستور کار بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه دنیا قرار گرفته است. با توجه به محدود بودن معادن مس در دنیا و کاهش خلوص کانی‌های دارای مس در جهان، همچنین با افزایش سرانه مصرف این فلز با توجه به سیاست‌های بلندمدتی که در جهان وضع شده، ارزش این فلز در بلندمدت قطعا صعودی و پرتقاضا خواهد بود و نرخ‌های ۱۰‌هزار دلار و ۱۲‌هزار دلار را به ازای هر تن در آینده‌ای نزدیک تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر در روند کوتاه‌مدت دو مولفه بازار رکودی کامودیتی‌های جهانی و احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو می‌تواند تا حدی مانع رشد قیمتی فلز سرخ و سایر کامودیتی‌ها شود. همچنین افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا دست فدرال‌رزرو را برای افزایش جزئی در نرخ بهره باز گذاشته و همین امر سیگنالی برای کاهش نرخ کامودیتی هاست. نرخ بهره بالاتر باعث فشار بر معامله گران و کاهش ذخایر فلزی در بازار‌های نقدی به جهت کنترل هزینه‌های تامین مالی شده و در ادامه در صورت تداوم سخت گیری‌های فدرال‌رزرو نسبت به سایر بانک‌های مرکزی باعث افزایش دلار نسبت به سایر ارز‌ها شده و خرید کامودیتی‌ها را برای سایر کشور‌ها گران خواهد کرد.

همچنین در آخرین جلسه نشست وزارتی گروه اوپک‌پلاس عربستان و روسیه، این دو کشور به ادامه سیاست کاهش داوطلبانه تولید نفت به‌ترتیب به میزان یک‌میلیون بشکه و ۳۰۰‌هزار بشکه در روز ادامه خواهند داد که این امر به رسمیت گروه اوپک رسید و با توجه به سیاست‌های کاهش تورمی در آمریکا و افزایش نرخ بهره موجب تعادل در بازار نفت و جلوگیری از کاهش ارزش آن و در ادامه تاثیرات مثبت اقتصادی در سطح کلان خواهد شد.

در چند ماه اخیر میزان تولید مس در جهان به‌خصوص در کشور‌های آسیایی کاهشی بوده و البته توام با آن میزان تقاضا نسبت به گذشته اندکی کاهش یافته است. با این حال روند موجودی انبار‌های بورسی در سراسر جهان کاهشی بوده و در کف قرار دارد؛ اما روند موجودی انبار‌های بورس فلزات لندن کمی با افزایش روبه‌رو بوده که همین امر باعث سیگنال منفی قیمتی در بازار شده و قیمت مس را در مدت کوتاهی زیر ۸هزار دلار نگه داشته است. با توجه به پایان دوران کرونا و موارد متعدد استفاده از مس در پیشبرد اقتصادی کشورها، به‌خصوص در چین که تاثیر تحولات اقتصادی این کشور در حوزه ساختمان و صنایع الکتریکی و خودرویی بر تغییر روند قیمتی مس کاملا مشهود است، پیش‌بینی می‌شود با گذر از رکود و افزایش فعالیت اقتصادی کشور‌های تاثیرگذار و کمتر شدن تنش و درگیری‌های نظامی بین قدرت‌های جهانی و کاهش موجودی انبار‌های مس به‌تدریج شاهد افزایش نرخ مس و تاثیرگذاری آن بر روند معاملات این محصول و به تبع آن رشد صنعت مس و تاثیرات مثبت بر نماد‌هایی همچون «فملی» و «فباهنر» خواهیم بود.

با توجه به بررسی بازدهی دو نماد بورسی تاثیرپذیر از صنعت مس و بررسی کشش قیمتی دو عامل دلار و قیمت جهانی مس، هر یک‌درصد تغییر در قیمت کاتد مس جهانی می‌تواند باعث تغییرات بیش از یک‌درصدی سود شرکت صنایع ملی مس ایران شود و رشد نرخ دلار نیما تاثیری در حدود نیمی از همین تاثیر را بر افزایش سوددهی شرکت خواهد داشت. همین تغییر در قیمت کاتد مس جهانی برای شرکت مس شهید باهنر افزایش سود ۲درصدی و افزایش نرخ دلار نیمایی سودی حدود ۴‌درصد را برای شرکت به ارمغان خواهد آورد. در مجموع برآورد می‌شود تا پایان سال فاکتور‌هایی که باعث تاثیرات مثبت بر این صنعت شده از عوامل منفی پیشی بگیرد و شاهد رشد نسبی در کوتاه‌مدت و تاثیر مثبت آن بر رشد بورس در کوتاه‌مدت و بازه‌های زمانی بلندتر باشیم.

سید امیر سلیمانی/ تحلیلگر بازارسرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده