تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۶
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۹۹۱۶
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو در دیدار با دبیرکل D۸ مطرح کرد

توانمندی کشور‌های عضو D۸ در زمینه تحول انرژی

‌می‌متالز - وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۰۰‌درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷‌درصد جمعیت روستایی ایران از خدمات برق برخوردارند، گفت: کشور‌های عضو D ۸ می‌توانند در زمینه انرژی تحولات جدی در دنیا ایجاد کنند.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر محرابیان در دیدار با ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل D ۸ اظهار کرد: D ۸ پیمان بسیار مهمی است که بین کشور‌های تاثیرگذار در جهان، سال‌ها پیش تاسیس شد و در دوره‌های مختلف اثرات بسیار خوبی در توسعه روابط این کشور‌ها ایجاد کرد.

وزیر نیرو یادآور شد: ایده اولیه تشکیل D ۸ توسط مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور اسبق ترکیه ارائه شد و در نهایت طی توافقات ایران و ترکیه، کشور‌های عضو به پیمان رسیدند. در ادامه اجلاس‌های متعددی در سطح سران و وزیران طی این سال‌ها برگزار و بسیاری از توافقات اجرایی شد که موجب توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشور‌های عضو شد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به دنبال تغییرات حاصل‌شده در دنیا، منافع کشور‌ها نیز تغییر کرده و پیمان‌های جدیدی جایگزین پیمان‌های گذشته شده است. نکته مهم این است که برگزاری این اجلاس بدون تمهیدات و مقدمات لازم شاید اثربخش نباشد.

روابط بین کشور‌های عضو D ۸ باید تقویت شود

محرابیان با بیان اینکه هشت‌کشور عضو D ۸ در زمینه انرژی می‌توانند در دنیا تحولات جدی ایجاد کنند، اظهار کرد: افزایش حجم روابط تجاری بین کشور‌های عضو بسیار کمتر از ضریب رشد تجارت جهانی است. ضمن اینکه طی ۱۰سال گذشته روابط بین کشور‌های عضو D ۸ سیر صعودی نداشته است؛ بنابراین ضروری است که بازنگری برای تقویت پیمان بین کشور‌ها انجام شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تقویت نقش D ۸، استقبال می‌کند و آمادگی دارد گام‌های خوبی در این راستا بردارد، اما این موضوع چندجانبه است و این اراده باید به‌ویژه در حوزه اقتصادی در همه کشور‌های عضو شکل بگیرد.

او با بیان اینکه نیجریه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنند‌های نفت دنیاست، اضافه کرد: غربی‌ها مدیریت انرژی را دست خودشان گرفته اند، این در حالی است که مهم‌ترین نیاز و درخواست مردم در همه جای دنیا موضوع انرژی و برق است.

محرابیان با اشاره به پیشرفت حوزه انرژی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، یک‌سوم جمعیت کشور از برق و انرژی برخوردار بودند، اما امروز ۱۰۰‌درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷‌درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

ایران در حوزه انرژی در میان کشور‌های D ۸ پیشروتر و پیشرفته‌تر است

در ادامه ایسیاکا عبدالغدیر امام گفت: با توجه به اهمیت موضوع انرژی و نیز توجه ویژه به برقراری همکاری‌ها در این زمینه مطلوب است که یک هیات ایرانی، زمانی را برای برگزاری نشست وزیران انرژی D ۸ اعلام کند.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت‌کشور در حال توسعه، افزود: همکاری در حوزه انرژی کشور‌های D ۸، سطح دیگری از همکاری هاست. در این میان برخی از کشور‌های عضور D ۸ در حوزه انرژی در مقایسه با سایر کشور‌های عضو پیشرفته‎تر هستند. می‎توان گفت ایران از جمله کشور‌هایی است که در حوزه انرژی نسبت به سایر کشور‌ها بسیار پیشرفته‎تر و پیشروتر است.

او تاکید کرد: اراده سیاسی، کلیدواژه‌ای است که میان رهبران کشور‌های عضو D۸ بسیار مهم است و بدون توجه به این مساله بی تردید تحولی را در این زمینه و تداوم روابط کشور‌ها شاهد نخواهیم بود. در دبیرخانه D ۸ در تلاش هستیم کشور‌ها را به سمت تداوم و تقویت روابط سوق دهیم و انگیزه لازم را به این منظور در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت‌کشور در حال توسعه یادآور شد: در مورد موضوعیت داشتن D ۸ و اهمیت آن، در گفتمان جهانی امروز، D ۸ به‌ویژه در حوزه تجارت بسیار مهم و تاثیرگذار است. بازار جمعی دارای ظرفیت یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون نفر جمعیت کشور‌های عضو D ۸، یک فرصت عالی برای اعضا ایجاد می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده