تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۳۱۹۹۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به همت "ایمینو" هشتمین "دایان" برگزار شد

همرسانی و توسعه بازار برای نوآوران خانواده بزرگ فلزی/ ۱۲ نیاز فناورانه شرکت آلومینای ایران اعلام شد

‌می‌متالز - هشتمین رویداد همرسانی "دایان" با محوریت "زنجیره فلزات پایه" از سوی ایمینو برگزار و در آن به فرصت‌ها و چالش‌های نوآورانه و فناورانه این عرصه پرداخته شد.

به گزارش می‌متالز، مرکز نوآوری ایمینو وابسته به ایمیدرو به عنوان مجری طرح نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ایران این رویداد را در راستای حمایت از نوآوران و ایده‌پردازان در حوزه فناوری‌های نوین و در بخش معدن و صنایع معدنی ازجمله فلزات پایه (آلومینیوم، طلا، روی و مس) برگزار کرد.

مجید وفایی فرد مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با تاکید بر اهمیت کاربرد فلزات پایه و گروه‌های آلیاژی این خانواده بزرگ فلزی در صنایع مختلف عنوان کرد: «ایمینو» بر این اساس دایان ۸ را با محوریت فلزات پایه (آلومینیوم، مس، سرب، روی و...) برگزار کرد. زیرا فلزات پایه معمولا بیشتر از فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین شناسایی می‌شوند و گاهی استخراج آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود. حتی این موضوع باعث می‌شود فلزات پایه نسبت به فلزات گرانبها بسیار ارزان‌تر برای استفاده در تولید باشند و چرخه باطله‌های معدنی متحول شود.

او افزود: در تلاش بودیم ظرفیت نوآوران و فناوران این عرصه را به بخش معدن کشور معرفی کنیم که جای خوشحالی دارد در هشتمین دایان فعالان این عرصه توانستند دانش و توانمندی خود را به عرضه بگذارند.

دعوت برای حضور در «اینوماین»

او با اشاره به برنامه برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین در زمستان بیان کرد: از همه ایده پردازان دعوت می‌کنیم تا ایده‌های نوآورانه خود را با ایمینو به اشتراک بگذارند و از طریق نشانی imino.ir طرح‌های نوآورانه معدنی خود را برای داوری در چهارمین جشنواره اینوماین ثبت کنند.

۱۲ نیاز فناورانه شرکت آلومینای ایران

در ادامه این رویداد، عبدالله شه‌بخش مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با تشریح نیاز‌های فناورانه این شرکت مطرح کرد: شرکت آلومینای ایران تنها دارنده زنجیره کامل تولید بوکسیت آلومینا و آلومینیوم در کشور است و دارای معدن بوکسیت، خط تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم است.

او با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های نوآورانه و فناورانه زنجیره فلزات پایه عنوان کرد: هر شرکت دانش بنیانی که بتواند نیاز‌های فناورانه ما را پوشش دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

نیاز‌های ما شامل ساخت داخل پارچه فیلتر‌های درام واحد‌های ۱۴ و ۱۷، ساخت داخل قطعات مصرفی پمپ فشار بالای هملمن، بومی سازی و ساخت داخل قطعات مصرفی مربوط به پمپ فشار بالای هملمن، کاهش خوردگی گلوله‌ها و لاینر‌های آسیاب به دلیل سختی بالای بوکسیت، ساخت اتوکلاو القایی آزمایشگاهی تحت فشار برای شبیه سازی واحد انحلال و استاندارد‌های مورد نیاز، بومی سازی قطعات پمپ گهوی واحد‌های ۱۱ و ۱۴، ارتقاء سیستم کنترل فرآیند واحد‌های عملیاتی (DCS)، دستیابی به تکنولوی ساخت Insent مورد نیاز واحد شمش آلومینیوم جاجرم، پیاده سازی دیسپچینگ در معادن جاجرم، استفاده از فناوری رادار و سایر سیستم‌های مانیتورینگ پیشرفته جهت رفتار نگاری دیواره‌های معادن بوکسیت، ساخت دستگاه گر اسکنر با قابلیت آنالیز شیمیایی و استفاده از فناوری‌های نوین چاه‌پیمایی در اکتشافات معدنی و بومی سازی دستگاه آنالیزور آنلاین روی خطوط تولید و نوار نقاله‌ها است.

ارائه توانمندی ۵ شرکت دانش بنیان زنجیره فلزات پایه

در این رویداد سیدمحمدحسین میرباقری رئیس هیات مدیره شرکت علوم و فناوری‌های نوین رهیافت به معرفی شرکت پرداخت.

او افزود: ما در زمینه بررسی علت شکست و تخمین عمر باقیمانده، تولید فوم آلومینیومی سلول بسته و فوم‌های مس و نیکل سلول باز، مهندسی معکوس قطعات پیچیده و طراحی نوین سیستم‌های راهگاهی توانمندی داریم. همچنین بدنه مدیریتی و فنی ما تجربه بیش از صد‌ها پروژه صنعتی را در کارنامه خود دارند که عمدتا مربوط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استخراجی فولاد سازی و ریخته گری است.

در ادامه باقری مدیرعامل شرکت «تهیه و تولید فلزات نادر رفسنجان» با بیان اینکه ما فلزات گرانبها را از لجن اندی مس استخراج می‌کنیم، مطرح کرد: سلنات و سلنیت و سدیم را به عنوان جایگزینی برای سلنیوم به کارخانه‌های شیشه‌سازی پیشنهاد کردیم.

او افزود: سلنات، سلنیت و سدیم در صنعت شیشه برای رنگ بری و رنگ دهی، در صنعت خوراک دام و طیور برای تولید مکمل، صنعت استخراج منگنز و صنایع الکترونیک کاربرد دارد.

تولید آند سربی نانوکامپوزیتی

در ادامه احمد شبانی بروجنی مدیرعامل شرکت «نانو ساختار شکوفا صنعت بنیان» با اشاره به فعالیت شرکت در حوزه ارتقا و تولید کیفی آند سربی به روش نانو کامپوزیت مطرح کرد: شرکت ما در سال ۱۳۹۹ در شهر کرمان توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد و تکنولوژی انحصاری در تولید آند سربی نانو کامپوزیتی دارد. این مجموعه در تولید آند و خط نورد فلزات رنگین، تولید کاتد بلانک‌های استنلس استیل مورد استفاده در صنایع الکتروریفاینینگ با تکنولوژی بومی سازی برند‌های معتبر شرکت‌های پیشرو دنیا و تکنولوژی نوآورانه فعال است.

خاوری مدیرعامل شرکت «کانی فن‌آوران شاهوار» ارائه دهنده دیگر این رویداد، با تشریح خدمات این شرکت عنوان کرد: در زمینه‌های ژئومتالورژی طراحی و بهینه سازی فرآیند، فرآوری مواد معدنی و متالورژی استخراجی، شناسایی مواد معدنی و کانی شناسی فرآیند و خدمات آزمایشگاهی شیمی به جامعه معدنی کشور خدمات می‌دهیم.

او افزود: خدمات نوآورانه ما نیز توسعه روش‌های فرآوری برای مواد معدنی، توسعه روش‌های فراوری چند محصولی، مطالعات توجیه پذیری اقتصادی PFS و FS طراحی اتوماسیون و هوش مصنوعی فرآیند است.

اردلان مدیرعامل شرکت ماشین‌آلات سنگین پارس زاگرس دیگر شرکت دانش‌بنیان حاضر در این رویداد، به خدمات خود در عرصه تجهیزات فرآوری سنگ معدن در مجتمع‌های معدنی پرداخت.

او عنوان کرد: گیربکس‌های سنگین و خاص از تجهیزات بسیار پر مصرف در بخش فراوری مواد معدنی هستند که شرکت ما آسیاب غلطکی افقی فشار بالا، دامپتراک معدنی با رانش الکترومکانیکال، یونیت‌های هیدرولیک و سیلندر‌های هیدرولیک را برای بهینه سازی تولید در بخش معدن ارائه می‌کند.

منبع: ایمیدرو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده