تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۲۱۴۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۲ نیاز فناورانه آلومینای ایران شناسایی شد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۱۲ نیاز فناورانه صنعت آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم شناسایی شد که در رویداد تانا یا همان توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری بررسی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو روز دوشنبه اظهار کرد: صاحبان ایده از جمله شرکت‌های دانش بنیان، صاحبان صنایع، کارگاه‌های تولیدی، اعضای هیات علمی و دانشجویان نیز ۳۴ ایده و راه حل برای رفع نیاز‌های صنعت آلومینای ایران ارائه داده اند.

وی خاطرنشان کرد: سومین رویداد تانا صنعت در استان فردا (۲ آبان‌ماه) با رویکرد بررسی نیاز‌ها و مشکلات شرکت آلومینای ایران و با حضور ۲۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور و ۱۴ نفر از اعضای هیات علمی در شهرستان جاجرم برگزار می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: حدود ۸۰ درصد از ایده‌های ارائه شده، مربوط به صاحبان ایده از خراسان شمالی و مابقی از خارج استان است.

وی گفت: صاحبان ایده و فناوران برای ارائه راه حل‌های پیشنهادی می‌توانند به سایت پارک علم و فناوری و سامانه نان (https://nan.ac/) مراجعه کنند.

حاجی بگلو اظهار کرد: زمینه‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای استقرار صنایع پایین دستی آلومینا در استان و این شهرستان وجود دارد که انتظار می‌رود ایمیدرو در این باره ورود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، در خراسان شمالی میزان رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۹.۷ درصد، بخش خدمات ۶.۲ درصد، بخش معدن ۴.۳ درصد و بخش صنعت ۷.۳ درصد هدفگذاری شده است.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحد‌های فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات (آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

۳۰ واحد فناور جدید در سال جاری پذیرش شدند که در دوره‌های مختلف تجاری سازی ایده‌های محوری در قالب ارایه خدمات مشاوره، خدمات توانمندسازی، استقرار در فضا‌های پارک و پرداخت تسهیلات از منابع مالی مختلف مورد حمایت قرار می‌گیرند.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده است. این مجتمع صنعتی، قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده