تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۱۷۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رویداد تانای صنعت فرصتی برای بومی سازی تکنولوژی است

‌می‌متالز - فرماندار جاجرم گفت: رویداد تانا صنعت فرصتی برای معرفی شهرستان که منجر شده تکنولوژی را بومی سازی کنیم.

به گزارش می‌متالز، مصطفی حاج زاده، فرماندار جاجرم در همایش تانا صنعت با اشاره به اینکه صنعت آلومینا یکی از قطب‌های مهم صنعتی استان خراسان‌شمالی است و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد، اظهارکرد: بر اساس سند آمایش استانی شهرستان جاجرم چند مزیت نسبی دارد که معدن و معدن‌کاری یکی از آنهاست.

وی گفت: تنها نقطه ریلی خراسان‌شمالی در ایستگاه جاجرم وجود دارد که ظرفیت بزرگی برای توسعه شهرستان و تنها کانون اصلاح نژاد دام استان نیز در بخش شوقان است که می‌تواند به توسعه دامداری استان کمک کند.

فرماندار جاجرم با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی کاشت و صنایع تبدیلی بستر لازم در شهرستان جاجرم فراهم است، افزود: در سال‌های اخیر کشاورزان جاجرمی به کاشت محصولات با درآمد بالا همچون زعفران روی آورده‌اند که از ظرفیت‌های کشاورزی استان است.

حاج زاده ادامه داد: در حوزه گردشگری می‌توان از میاندشت جاجرم نام برد که یکی از نقاط زاد و ولد یوزپلنگ آسیایی است همچنین آیین‌های علم گردانی و نخل برداری از جمله میراث‌های معنوی شهرستان است که ثبت ملی شده و همه ساله در ایام محرم با حضور هزاران نفر از عاشقان اهل بیت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی جاجرم با ۲۲ واحد فعال و نیمه فعال در حال حاضر به صنعتگران خدمات می‌دهد خاطر نشان کرد: از شروع فعالیت آلومینا ۲۸ سال می‌گذرد، اما در دو شهرستان جاجرم و گرمه متاسفانه تنها سه واحد صنعتی وابسته به این صنعت شکل گرفته است که ضرورت دارد سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم تا به این منطقه بیایند و صنایع پایین دستی آلومینا را راه‌اندازی کنند.

حاج زاده تصریح کرد: شهرستان جاجرم دارای سه دشت ممنوعه آبی است که در حوزه فعالیت‌های تولیدی باید جهت تامین آب صنایع راهکاراساسی در نظر بگیریم و امیدواریم این رویداد به صورت اختصاصی با موضوع آب نیز شکل گیرد.

فرماندار جاجرم به وجود راه آهن سراسری در جاجرم و شرکت آلومینا که به شهرک صنعتی متصل است اشاره کرد و افزود: بوکسیت مورد نیاز صنعت آلومینا از هفت استان تامین می‌شود که یکی از این معادن با کیفیت بوکسیت معدن تاش است که متاسفانه چند سال است تعطیل شده به همین جهت ما از مدیران ملی توقع داریم در این حوزه ورود کنند تااین مشکل هر چه زودتر مرتفع شود.

حاج زاده گفت: اقدامات توسعه‌ای و دانش بنیان خوبی در آلومینا ایجاد شده که دانشگاه استان و وزارت صنعت می‌توانند با ورود به این حوزه در توسعه صنعت آلومینا نقش آفرینی کنند.

وی افزود: در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکت آلومینا به اقلیم منطقه و زیست بوم منطقه آنچنان که باید تا کنون در جاجرم مورد توجه نکرده که امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو با نگاه بهتری به این مقوله ورود کنند و مسوولیت‌های اجتماعی یک حوزه نمایشی نباشد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده