تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۲۰۳۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تاکید بر عرضه سیمان و فولاد در بورس

‌می‌متالز - به نظر می‌رسد کابینه اقتصادی دولت سیزدهم با دو نظر مخالف در مورد عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا روبه‌روست؛ از یک سو وزیر راه و شهرسازی مستقیما و یا تلویحا بر ضرورت خروج این دو محصول از بورس تاکید دارد، اما وزیر اقتصادی و دارایی در نقطه مقابل او بورس کالا را به عنوان یک ابزار مناسب در بازار‌ها معرفی می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در ۱۸ مهر ماه هرچند با بیان اینکه در حوزه اقتصادی بین تیم دولت انسجام وجود دارد، سعی کرد این اختلاف نظر‌ها را پنهان کند، اما در ادامه تاکید او بر موضوع عرضه محصولات در بورس کالا مواضع شفاف او را در این زمینه نشان داد که احتمالا به مذاق وزیر جوان راه و شهرسازی زیاد خوش نیاید. او گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار مسکن دغدغه‌هایی در مساله تامین مصالح سیمان و فولاد دارد که ما هم درک می‌کنیم. علت ورود برخی از کالا‌ها به بورس کالا ناشی از فرآیند‌های حواله‌های فسادزایی بود که پیش از این وجود داشت.

خاندوزی اظهار کرد: قبل ورود این محصولات به بورس کالا دلالان به این حواله‌ها دسترسی داشتند و با واسطه‌گری‌های غیرمولد، سود‌های کلان دریافت کردند؛ بنابراین تصمیم گرفته شد این کالا‌ها در بورس کالا عرضه شود و نتیجه آن حذف رانت و شفافیت معاملات بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بورس کالا ابزار‌های بسیار مناسبی برای عرضه و تقاضا ایجاد می‌کند. به عنوان مثال از طریق بستن کد‌های خریدارانی که قانون را رعایت نکردند و یا با افزایش مبلغ پیش پرداخت که جلوی تقاضا‌های کاذب را می‌گیرد، می‌توانیم اعمال مدیریت کنیم. وی افزود: بنده هم شخصا به وزیر راه گفتم و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت که بورس کالا کاملا آمادگی دارد با نظر وزارت راه و صمت و همچنین دستگاه‌های دخیل برای ساخت مسکن، اصلاحات لازم را در این زمینه پیش ببرد.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این سوال که دولت برای تامین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه چه برنامه‌ای دارد، گفت: پیشنهادی وزارت اقتصاد ارسال کرده و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده که صندوق‌های کالایی برای مصالحی از جمله سیمان و فولاد راه‌اندازی شود.

این صندوق‌ها، ابزار جدیدی برای انبوه‌سازان و یا نهاد‌های بزرگ سازنده، چون بنیاد مسکن است که بتوانند از پیش نسبت به تامین مصالح خود با قیمت‌های قابل پیش‌بینی اقدام کنند.

پرواضح است تجربه عرضه محصولاتی مانند فولاد و سیمان در بورس کالا یکی از باارزش‌ترین تجربه‌های اقتصادی کشور است که همتراز با اقتصاد‌های پیشرفته به دست آمده است. در خلال کمی کمتر از دو دهه گذشته این بازار با تامین نیاز صنایع پایین‌دستی در بخش‌های مختلف مانع از بسیاری عدم شفافیت‌ها شده است؛ هرچند در برهه‌هایی نیز با سیاست‌گذاری‌های نادرست یا دیرموقع دولت، با چالش‌هایی روبه‌رو بوده، اما با این حال اغلب مواقع باعث بروز موفقیت‌های پایدار و بلندمدتی شده است. به عنوان نمونه موفقیت بورس کالا در تعادل‌بخشی به بازار سیمان و بهبود قیمت‌گذاری برای این کالا و نظام‌مند شدن ساختار عرضه و تقاضا از نقاط قوت این بخش بوده که خروج این محصول از بورس کالا باعث بازگشت به نسخه‌های مفسده‌انگیز گذشته خواهد شد. / شماره ۵۱۳ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده