تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۷
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۲۰۳۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نیاز جهان به مس و عملکرد رو به رشد ملی مس در صادرات

‌می‌متالز - با توجه به اخبار جهانی مبنی بر هشدار به کمبود ماده معدنی مس در جهان این طور به نظر می‌رسد که شرکت صنایع ملی مس که رویکرد افزایش تولید و صادرات را پیش گرفته است پیش بینی می‌شود بتواند در بازار‌های بین المللی حائز رتبه شود.

به گزارش می‌متالز، اویل پرایس رسانه‌ای که هشدار کمبود ماده معدنی مس را در مطرح می‌کند معتقد است که در جریان گذار به انرژی سبز و استفاده از نیروی برق، نیاز به مس در آینده روزافزون خواهد شد درحالیکه ممکن است کمبود این ماده معدنی در جهان به عنوان نگرانی مطرح شود.

این رسانه گزارش می‌دهد که مس یکی از فلزات ضروری پرکاربرد در ابزار‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر همچون توربین‌ها و باتری خودرو‌های برقی، همچنین ارتقا شبکه انتقال برق است. وجود این فلز برای دستیابی به هدف «کربن صفر» حیاتی است.

با وجود این، برخی تولیدکنندگان بزرگ مس جهان نگران این هستند که حجم عرضه کنونی مس برای تامین تقاضای مصرفی رو به رشد کفایت نکند و این وضعیت به طولانی‌تر شدن روند گذار از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک‌تر منجر شود.

با این رویکرد می‌توان این گونه اذعان کرد که از یک طرف شرکت صنایع ملی مس با هدفگذاری که در جهت رسیدن به رتبه‌های دوم و سوم دارد و از طرف دیگر نیاز بازار‌های جهانی که به تولید مواد معدنی مس وجود دارد می‌توان پیش بینی کرد که این شرکت می‌تواند شرایطی بسیار بهتر از حال حاضر را خلق کند.

از منظری دیگر با نگاهی به آمار‌های منتشر شده شرکت ملی مس در کدال نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است از خدمات فروش داخلی و صادراتی در ۶ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ درآمد فروش ۴۴ درصدی را به دست آورد. این میزان افزایش فروش در نتیجه افزایش تولیدی اس که این شرکت در سرلوحه برنامه ریزی‌های خود قرار داده است.

این شرکت در ۶ ماهه سالجاری علاوه بر افزایش فروش داخلی از فروش صادراتی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورده است و افزایش صادرات ملی مس در سالجاری نسبت به سال قبل کاملا ملموس بوده است.

محصول کاتد در فروش صادراتی این شرکت رقمی بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی را در شهریور ماه سالجاری به خود اختصاص داده است.

کشف معادن جدید و یا استفاده از تکنولوژی حفاری هوشمند از جمله اقداماتی است که این شرکت در پیش گرفته است. افزایش میزان حفاری‌های اکتشافی طی سال‌های گذشته موجب شده است که این شرکت عدد ۲۰۰ هزار متر را در سال ۱۴۰۱ ثبت کند. بدین ترتیب این انتظار را برای سال جاری و سال‌های آتی وجود دارد که رسیدن به تولید بیشتر وجود داشته باشد.

بر اساس اخبار منتشر شده از ملی مس در خصوص رکورد عمیق‌ترین گمانه اکتشافی با عمق ۲۰۳۶ متر که برای نخستین‌بار در کشور ثبت شده است، این ثبت نشان می‌دهد که این شرکت با برنامه ریزی‌های متعدد در حوزه هوشمندسازی معادن و یا ارتباط با دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان نتایج مثمرثمری را به بار آورده و این رویداد در نزدیک‌ترین زمان مورد انتظار تحقق یافته است و هدفگذاری ملی مس را برای رسیدن به رتبه‌های بالای جهانی محقق می‌کند؛ و نکته قابل ارزیابی جهانی نیز بی ارتباط با رشد فعالیت ملی مس در بازار‌های جهانی نخواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است، تقاضای مس فقط برای استفاده در شبکه انتقال برق از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۷.۵ میلیون تن در سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده