تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۱
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۲۰۶۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی ۶ ماهه سهام ۱۰ صنعت بزرگ بورس با کسب سود ۶ تا ۴۴ درصدی

‌می‌متالز - بازدهی سهام ۱۰ صنعت بزرگ بازار سرمایه در نیمه نخست سال با کسب سود ۶.۳۸ تا ۴۴.۶۳ درصدی همراه شد.

به گزارش می‌متالز، یکی از معیار‌های اساسی برای تصمیم‏ گیری خرید سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی، میزان بازدهی آن‌ها است که از تجمیع سه متغیر تفاوت قیمت هرسهم، سود سالانه و افزایش سرمایه محاسبه می‌شود.

بر اساس این گزارش، زمینه فعالیت شرکت‌های بورسی و فرابورسی با یکدیگر متفاوت است و هر یک در صنعت خاصی قرار می‌گیرند. بازدهی و شرایط فعالیت هر یک از این صنایع بسته به وضعیت اقتصاد و عوامل گوناگون با هم متفاوت است. به همین دلیل، معامله‌گران به دنبال صنایع برتر و سودآور هستند تا با سرمایه‌گذاری در آن صنایع، بازدهی بیشتری کسب کنند.

صنایع مختلفی در بازار سرمایه فعال هستند که از مهم‌ترین می‌توان به بانکی ها، صنایع شیمیایی شامل پتروشیمی ها، فرآورده‌های نفتی شامل پالایشی ها، فلزات اساسی، خودرویی، سیمانی، دارویی، کانی‌ها (معادن)، غذایی، ساختمان، واسطه گری اشاره کرد. این صنایع بزرگ بیش از ۷۰ درصد کل ارزش بازار سرمایه را در بر می‌گیرند.

بررسی بازدهی صنایع برتر در نیمه نخست سال نشان می‌دهد، صنعت ساختمانی با میانگین بازدهی ۴۴.۶۳ درصد در صدر صنایع بزرگ قرار گرفت. این صنعت از ۳۴ شرکت بورسی و فرابورسی را در بر می‌گیرد. دو شرکت سرمایه گذاری سامان گستر اصفهان و سرمایه گذاری مسکن الوند بهترین سود و بدترین سهام را در این گروه به ثبت رساندند.

پس از صنعت ساختمان، صنعت سیمان با کسب بازدهی ۴۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. این صنعت ۴۳ شرکت بورسی و فرابورسی را در خود جای داده که سیمان اصفهان با زیان ۱۲ درصدی و سیمان مجد خواف با بازدهی ۱۷۲.۳۸ درصدی جزو بدترین و بهترین بودند.

همچنین صنعت شیمیایی با میانگین بازدهی ۲۹ درصدی در پله سوم ایستاد. این صنعت ۶۷ شرکت بورسی و فرابورسی را در برمی گیرد که پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی گلستان در بازه ۶ ماهه، بدترین سهام و بهترین سود را در این گروه داشتند.

در این میان، صنایع دارویی، فلزات اساسی، بانکی، خودرویی، فرآورده‌های نفتی، غذایی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب میانگین بازدهی ۲۶.۶۹، ۲۰.۶۷، ۲۰.۶۳، ۲۰.۳۹، ۱۷.۹، ۱۶.۹۶ و ۶.۳۸ درصدی داشتند.

گروه فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط که شرکت‌های تامین سرمایه را در بر می‌گیرد هم جزو صنایع بزرگ محسوب می‌شود، اما شرکت‌های بورس و فرابورس و نهاد‌های مالی وابسته به آن‌ها نیز در این گروه قرار دارند. بررسی بازدهی ۶ ماهه ۹ شرکت تامین سرمایه نشان می‌دهد، تامین سرمایه امین با زیان ۳۳.۵۷ درصدی و تامین سرمایه با بازدهی ۱۸.۶۴ درصدی در شمار بدترین سهام و کسب بیشترین سود در این گروه بودند. میانگین بازدهی کلی این گروه با زیان ۸.۳۸ درصدی ثبت شد.

این در حالی است که شاخص بورس ابتدای سال جاری را با یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد شروع کرد و در پایان شهریور در سطح دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحد قرار گرفت که به کسب بازدهی ۸.۲۱ درصدی بسنده کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده