تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۳۲۰۹۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی عملکرد "شصدف"؛

بزرگترین بازیگر صنعت دوده کشور

‌می‌متالز - دوده، با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، در طول زمان به یکی از مواد اساسی تشکیل دهنده در صنایع مختلف تبدیل شده است. این محصول با ارزش، از کربن خالص تشکیل شده است و در ابتدا برای رنگ‌بخشیدن به سطوح مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاربرد در کشورهایی، چون چین و هند رواج بسیاری داشت و با اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ، دوده در کشور‌های غربی نیز به عنوان جزء اصلی در جوهر‌های چاپ مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در سال ۲۰۲۰ به علت گسترش بیماری کوید ۱۹ در سراسر دنیا تقاضا کربن سیاه تحت تاثیر قرار گرفت. همانطور که پیشتر اشاره شد رکود و رونق‌های اقتصادی این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ از آنجایی که اقتصاد دنیا با شروع پاندمی در شوک غیر منتظره‌ای قرار گرفت بازار‌ها نیز در بهت فرو رفتند که بازار جهانی دوده نیز از این اثر دومینویی در امان نبود، حتی با اینکه قیمت نفت در زمان پاندمی سقوط شدیدی را تجربه کرد که این موضوع به علت کاهش قیمت مواد اولیه دوده ساز‌ها، تاثیر مثبتی بر سود سازی آن‌ها داشت، اما به همان مقدار نیز صنایعی همچون خودرو سازی آسیب شدیدی دیدند و تقاضا در بازار کربن سیاه در سطح بین المللی کاهش چشم گیری پیدا کرد. دوده صنعتی در سطح دنیا نیز بیشترین استفاده را در صنعت تایر سازی دارد و در حدود ۶۸% از درآمد حاصل از صنعت کربن سیاه را به خود اختصاص داده است.

"شصدف" با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰،۰۰۰ تن از انواع گرید دوده، بزرگترین تولید کننده حاضر در کشور میباشد. همچنین این شرکت به عنوان تنها شرکت دانش بنیان در صنعت دوده در کشور می‌باشد. علاوه بر این دستاورد ها، شصدف بزرگ‌ترین صادر کننده دوده در کشور می‌باشد که مقاصد صادراتی آن کشور‌هایی همچون ترکیه، هند، آذربایجان، مالزی و ... می‌باشد. قیمت نفت تأثیر بسزایی در نرخ خرید مواد اولیه دارد بنابراین با رشد قیمت نفت شاهد رشد بهای تمام شده و به طبع آن کاهش حاشیه سود‌ها خواهیم بود.

بزرگترین بازیگر صنعت دوده کشور
"شصدف" با افزایش خطوط تولید و طرح‌های توسعه‌ای که در سال‌های گذشته داشته، توانسته علاوه بر افزایش میزان فروش ریالی که ناشی از افزایش نرخ دوده بوده است، میزان تولید خود را در طی سال‌های گذشته افزایش دهد.

این شرکت به عنوان تنها شرکت دانش بنیان در صنعت دوده در حال فعالیت است. تکنولوژی مورد استفاده در این بنگاه تولیدی نسبت به سایر رقبا به روز‌تر می‌باشد. اما این موضوع باعث نشده تا ضریب مصرف این شرکت نسبت به رقبا تغییری داشته باشد و همچنان این ضریب ۱.۷ است. یعنی برای تولید ۱ تن دوده نیاز به ۱.۷ تن روغن آروماتیک سنگین و سایر مشتقات است.

بزرگترین بازیگر صنعت دوده کشور
به طور میانگین ۵۵% فروش شرکت صادراتی است و نرخ فروش برمبنای نرخ جهانی و سایر تخفیفات مدنظر توسط هیات مدیره تعیین می‌شود. فروش به کشور‌هایی که با ایران مرز مشترک دارند به صورت FCA (تحویل در محل مشخص توسط فروشنده) و کشور‌هایی که از طریق راه‌های دریایی مانند هند امکان صادرات وجود دارد به صورت FOB (تحویل در عرشه کشتی) می‌باشد.

باتوجه به مفروضات مدنظر برای سال مالی ۱۴۰۲ پیش بینی می‌گردد این شرکت به ازای هر سهم سود خالص ۵،۰۳۰ ریالی محقق نماید. با قیمت بازاری سهم در حال حاضر نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) ۷.۴ واحدی را گزارش می‌دهد. باتوجه به این که در حال حاضر شرکت طرح توسعه‌ای مبنی بر افزایش ظرفیت تولید ندارد، بنابراین تولید برای سال ۱۴۰۲، ۵۸،۰۰۰ تن در نظر گرفته شده است. با این تفاسیر پیش بینی سود انجام شده به صورت محافظه کارانه می‌باشد و درصورت کاهش بهای نفت کوره و یا کاهش نرخ دلار نیما انتظار میرود شرکت تعدیل مثبت در سود هر سهم خود داشته باشد.

محمدرضا بیک‌وردی و علیرضا مبصر، تحلیگران کارگزاری

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده