تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۲۰۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شستا:

صدر تامین در "قله سرمایه‌گذاری‌های شستا" قرار دارد/ گام تحولی و توسعه‌ای شستا در بخش زنجیره تولید طلا در کردستان و سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - مدیرعامل شستا گفت: گام تحولی و توسعه‌ای در بخش زنجیره تولید طلا در دستورکار شستا قراردارد. در کردستان و سیستان و بلوچستان پهنه‌های معدنی طلا در اختیار صدرتامین است.

به گزارش می‌متالز، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین و سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۲۵مهرماه با حضور صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امیردریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، عسگریان معاون وزیر کار، موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، امیر گل‌سرخ حق رئیس سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش و نادری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، ابراهیم بازیان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ضمن خیر مقدم به مدعوین، گفت: امضای این تفاهم نامه فرصت مغتنمی است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در راستای سیاست‌های تحولی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در جهت توسعه فعالیت‌ها و ماموریت‌های خود در جهت همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه‌ها و دارایی‌های موجود در داخل و خارج کشور را در برنامه‌های خود قرار داده است.

وی درادامه افزود: مجموعه بزرگ شستا با دارا بودن بیش از ۱۶۳ شرکت کنترلی و ۱۰۰ شرکت غیر کنترلی، بزرگترین هلدینگ چند رشته‌ای در نظام اقتصادی کشور است که به عنوان یکی از لیدر‌های بازار سرمایه در بخش‌های مهم و استراتژیک در حوزه اقتصاد کشور شناخته می‌شود.

بازیان با اشاره به تمرکز دولت سیزدهم بر رشد سرمایه‌گذاری، ادامه داد: جهت‌گیری کلی شستا در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری از جمله در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، انرژی و اپراتور‌های مخابراتی و ارتباطی است. امروز شستا در بیش از ۱۷ رشته صنعت، سهام با ارزش در بازار و تولید در مقایسه با سایر رقبای خود در اختیار دارد؛ لذا شستا برنامه دارد تا با تلاش همه جانبه و همسو مجموعه‌های اقتصادی در وزارتخانه در توجه به رهنمود‌های مقام عالی وزارت و ارتقای ارزش و دارایی‌های در اختیار این مجموعه که متعلق به بازنشسته‌های تامین اجتماعی است، بتواند در طی مدت زمان برنامه ۵ ساله خود هم‌راستا با سیاست‌های دولت بهره‌مندی حداکثری را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذار تامین اجتماعی تاکید کرد: دو درصد از GDP کشور، صادرات به بیش از ۴۰ کشور و بیش از پنج میلیارد دلار گردش مالی در اختیار شستا است. مجموعه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که یکی از بزرگترین مجموعه‌های حمل و نقل دریایی است سهم ۳۰ درصدی از ناوگان حمل و نقل دریایی کشور را در اختیار دارد. همچنین بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی در بخش‌های انرژی، نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی و صنایع عمومی در اختیار شستا قرار دارد. همچنین نزدیک به ۲.۵ درصد انرژی کشور در مجموعه هلدینگ انرژی شستا تولید می‌شود و در مجموعه رایتل نیز که سومین اپراتور کشور است، به سمت اقتصاد دیجیتال در حرکت است. تمام این مجموعه‌ها در پورتفوی شستا و هم‌افزا با سایر پورتفوی در اختیار وزارت خانه است.

ابراهیم بازیان به شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین که یکی از مجموعه‌‎های با ارزش شستا است اشاره کرد و اظهار داشت: صدرتامین هلدینگ تخصصی معدنی و صنایع معدنی شستا است که مالکیت مجموعه ذوب آهن، مس باهنر، زغال‌سنگ پروده طبس، خاک چینی، املاح معدنی و … را در اختیار دارد. همچنین معادن غنی و پرپتانسیل معدنی در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از منطقه محروم کشور به لحاظ اقتصادی، در اختیار خانواده شستا است و ظرف دو الی سه ماه آینده، اولین محصول طلای این مجموعه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرون خواهد آمد.

وی تصریح کرد: همچنین در کردستان نیز پهنه‌های معدنی طلا در اختیار صدرتامین قرار دارد. یکی از مجموعه‌های تابعه تاصیکو، شرکت املاح معدنی ایران است که بیش از ۸۵ درصد سولفات سدیم کشور را تولید می‌کند. مجموعه خاک چینی دیگر از شرکت‌های تحت مالکیت این هلدینگ است که بیش از ۸۵ درصد کائولین (ماده اولیه کاشی، سرامیک و انواع محصولات ساختمانی) را تولید می‌کند. همچنین ۹۰ درصد زغالسنگ کشور در منطقه طبس واقع شده است که ۸۵ درصد آن در اختیار تاصیکو است. در کنار این شرکت‌ها، صدرتامین سهام مشترکی با فولاد مبارکه، ملی مس و سنگ آهن مرکزی دارد.

مدیرعامل شستا ضمن اشاره به گام تحولی و توسعه‌ای که در بخش طلا، مس، زغال سنگ و سایر محصولات فلزی، خاطر نشان ساخت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه اکتشاف، استخراج، فرآوری و ارزش آفرینی در حوزه زنجیره ارزش صنایع معدنی و فلزی در این مجموعه وجود دارد و بنا بر برنامه‌های آتی، صدرتامین در قله سرمایه‌گذاری‌های شستا قرار دارد.

بازیان در ادامه این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معدن باید جایگزین نفت شود، عنوان کرد: این قوه‌ای است که باید به فعل تبدیل شود و کسانیکه در خط مقدم این فهم و عمل هستند، بایستی برنامه‌های بیشتری در این زمینه داشته باشند. ما اعتقاد داریم که صدرتامین به لحاظ اعتبار، ظرفیت‌های موجود و جهت‌گیری‌های استراتژیک مجموعه وزارتخانه و تامین اجتماعی، می‌تواند سهم ارزنده و نقش مهمی در جریان سازی معدنی کشور ایفا کند.

وی خاطرنشان ساخت: صدرتامین با چندین مجموعه مهم که پهنه‌های معدنی ارزشمندی در اختیار دارند، تفاهم‌نامه‌های موثری امضا کرده است از جمله با سازمان انرژی اتمی، مجموعه اقتصادی کوثر، ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره). امروز نیز در این فرصت بسیار ارزشمند با حضور شما عزیزان تفاهمنامه‌ای با سازمان اقتصاد مقاومتی ارتش جمهوری اسلامی امضا خواهد شد تا پهنه‌های مهم و ارزشمندی که در یال‌های مرزی کشور است را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: اعتقاد داریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار صدرتامین است، می‌توانیم نگاه برد-برد به لحاظ امنیتی و اقتصادی و ارزش افرینی به این امر مهم داشته باشیم.

بازیان در پایان از مدیرعامل و مدیران ارشد صدرتامین تشکر ویژه کرد و افزود: مطمئن هستم با ایجاد اعتماد متقابل می‌توانیم به مرز شکوفایی در اکتشاف، استخراج و فرآوری در حوزه معادن بسیار ارزشمندی که در اختیار ارتش کشور است، برسیم.

صدر تامین در

منبع: سرمایه گذاری تامین اجتماعی

عناوین برگزیده