تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۳۲۱۰۵۵
سرویس خبر : انرژی
روسیه:

چین به تنهایی در حال پر کردن جای خالی بازار گاز اروپاست

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت گازپروم روسیه طی اظهاراتی تأکید کرد که صادرات گاز خط لوله این کشور به چین به زودی به حجم فروخته شده به اتحادیه اروپا قبل از اعمال تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، آلکسی میلر، مدیر عامل شرکت گازپروم روسیه روز چهارشنبه طی اظهاراتی تأکید کرد که صادرات گاز خط لوله این کشور به چین به زودی به حجم فروخته شده به اتحادیه اروپا قبل از اعمال تحریم‌های این اتحادیه علیه مسکو خواهد رسید.

این مقام روسی تاکید کرد که صادرات گاز به چین به تنهایی می‌تواند جایگزین حجمی شود که خریداران اتحادیه اروپا در نتیجه تحریم‌های مرتبط با اوکراین آن را پس زده‌اند.

بر اساس داده‌های گمرک چین، در ژانویه ۲۰۲۳، روسیه به تامین کننده شماره یک گاز طبیعی چین تبدیل شد.

به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، عرضه تنها از طریق خط لوله قدرت سیبری Power of Siberia امسال با ۵۰ درصد افزایش به ۱۵.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳، فروش گاز خط لوله به چین با ۴۳ درصد افزایش به ۲۲ میلیارد متر مکعب برسد.

در ماه ژوئن، نواک اعلام کرده بود که روسیه قصد دارد در یک دوره هفت ساله پس از اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ، صادرات گاز خود را به بازار‌های آسیایی به ۱۷۰ میلیارد متر مکعب برساند.

بر اساس این گزارش، مسکو پیش بینی می‌کند که خط لوله قدرت سیبری ۲ را که از خاک مغولستان عبور کرده و به چین می‌رسد در این دوره بسازد و از طریق خط لوله قدرت سیبری موجود، صادرات گاز خود را افزایش دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱، ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری کرد که ۴۵ درصد از کل واردات گاز این بلوک و حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز آن را تشکیل می‌داد.

بر اساس داده‌های شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در سال ۲۰۲۲، عرضه گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا تقریبا به نصف کاهش یافت و به حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده