تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۰۳۶۷۸
سرویس خبر : انرژی
در اختتامیه نشست رئیسان کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه رخ داد‏

امضای ۱۰ قرارداد در حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۰ میلیارد دلار

‌می‌متالز - در ادامه گسترش همکاری‌های تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، امروز دو کشور علاوه بر امضای ۲ قرارداد و ۸ تفاهم نامه در حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۰ میلیارد دلار، توافق اولیه‌ای برای استفاده از ارز ملی، بازگشایی بانک روسی در ایران و توافق جدید گمرک برای تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت به امضا رساندند.

به گزارش می‌متالز، وزیر نفت در اختتامیه نشست بی دو بی (B ۲ B) بین ایران و روسیه عنوان کرد که روز گذشته این اجلاس با حضور ۸۰ شرکت خصوصی روسی و بیش از ۱۰۰ شرکت خصوصی ایرانی برگزار شد.
در جریان جلسه امضای تفاهمنامه‌های حوزه نفت و گاز بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه ده تفاهم نامه و قرارداد به امضا رسیده است.

امضای ۱۰ قرارداد در حوزه نفت و گاز به ارزش ۴۰ میلیارد دلار

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در این نشست قرارداد‌ها را امضا کردند. اوجی پس از پایان اجلاس به خبرنگاران گفت: با شرکت گازپروم روسیه ۴۰ میلیارد دلار تفاهم نامه داریم که با صحبت‌های اخیر وارد فاز قراردادی شده و طی چندماه آینده، قرارداد‌های آن به امضا می‌رسد. در حوزه توسعه میادین نفتی و گازی قرارداد‌های خوبی با شرکت‌های توانمند روسی داریم که برخی به تولید هم رسیده است.
او افزود: ۱۰ میدان نفتی و گازی دیگر را کاندید توسعه از قبل کرده بودیم که در این سفر، مسایل ابتدایی آن نهایی شده و وارد فاز قراردادی شده اند. بحث سوآپ فرآورده‌های نفتی با ظرفیت خوبی که در شمال کشور هست به زودی فعال خواهد شد.

معاون نخست وزیر روسیه هم در پایان نشست عنوان کرد: کریدور شمال به جنوب سه بخش غربی، شرقی و خزری دارد که اگر موفق شویم ظرفیت کامل این مسیر را اجرا کنیم تا ۱۵ میلیون تن حجم جابه‌جایی در این مسیر است و حجم تبادلات تجاری تا ۶۰ میلیون تن هم قابل افزایش است. حجم سرمایه‌گذاری که قرار است در این پروژه راه آهن انجام گیرد، ۱.۶ میلیارد دلار است.

نواک همچنین افزود: موضوع استفاده از ارز ملی در تبادلات هم مطرح و توافق اولیه بر آن حاصل شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده