تاریخ: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۱۹۴۵۱
سرویس خبر : انرژی
گازپروم روسیه:

اتحادیه اروپا با کمبود گاز مواجه می‌شود

‌می‌متالز - به گفته مدیران ارشد غول انرژی روسیه یعنی شرکت گازپروم، سیستم انرژی اتحادیه اروپا ناپایدار بوده و ممکن است با کمبود گاز طبیعی مواجه شود.

به گزارش می‌متالز، به گفته مدیران ارشد غول انرژی روسیه یعنی شرکت گازپروم، سیستم انرژی اتحادیه اروپا ناپایدار بوده و ممکن است با کمبود گاز طبیعی مواجه شود.

گازپروم که زمانی تامین کننده اصلی گاز اتحادیه اروپا بود، سال گذشته میلادی به دنبال تحریم‌های غرب و خرابکاری خطوط لوله نورد استریم، صادرات خود به این اتحادیه را به شدت کاهش داد.

خط لوله نورد استریم ۱ که از زیر دریای بالتیک عبور می‌کند و گاز طبیعی را از روسیه به اتحادیه اروپا منتقل می‌کرد، همراه با خط لوله جدید نورد استریم ۲، در سپتامبر گذشته در اثر انفجار‌های زیر آب دچار شکستگی شد و از کار افتاد.

سرگئی کوملف و الکساندر شاپین، مدیران ارشد گازپروم طی اظهاراتی گفتند: این واقعیت که کمبود سیستمی (گاز) از بین نرفته است، نه تنها با سطح بالاتر قیمت در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال‌های قبل از کووید، بلکه با تداوم "کونتانگو" در بازار گاز طبیعی ثابت می‌شود.

کونتانگو "Contango" یک ساختار بازاری است که در آن قیمت آتی یک کالا بالاتر از قیمت لحظه‌ای آن است، که معامله گران را تشویق می‌کند تا کالا را در انبار نگه دارند تا فروش مجدد سودآورتری در آینده داشته باشند.

مدیران گازپروم به نقل از فعالان بازار می‌گویند: این رفتار قیمتی به این معناست که... سیستم امنیت انرژی در اروپا که برای مواقع اضطراری ساخته شده، ناپایدار است و با چالش‌های جدیدی مواجه است.

سال گذشته میلادی، اتحادیه اروپا وابستگی خود را به انرژی روسیه با جایگزین کردن واردات ال‌ان‌جی LNG از کشور‌هایی مانند آمریکا کاهش داد به طوری که ایالات متحده منبع اصلی گاز برای بلوک اتحادیه اروپا شد و تا ۳۵ درصد از کل واردات این بلوک را به خود اختصاص داد.

به گفته مدیران گازپروم، قطع روابط اروپا با روسیه به دلیل افزایش شدید سهم ال‌ان‌جی که در مقایسه با گاز خط لوله که عمدتاً تحت قرارداد‌های بلندمدت عرضه می‌شود، "کمتر قابل اعتماد" است، به امنیت انرژی ضعیف‌تر در این اتحادیه منجر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده