تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۲۱۱۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تشدید جنگ جهانی فناوری و محدودیت صادرات گرافیت چین

‌می‌متالز - وزارت بازرگانی و اداره کل گمرک چین روز جمعه اعلام کردند که چین از برنامه‌هایی برای محدود کردن صادرات گرافیت - ماده معدنی ضروری برای تولید باتری‌های خودرو‌های الکتریکی (EVs) - به دلایل امنیت ملی پرده برداری کرده است.

به گزارش می‌متالز، این اعلامیه تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده محدودیت‌های بیشتری را بر انواع نیمه هادی‌هایی که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند به شرکت‌های چینی بفروشند، اعمال کرد.

چین، که بر تولید و فرآوری گرافیت در جهان مسلط است، می‌گوید که از ماه دسامبر برای مواد گرافیتی مصنوعی - از جمله نسخه‌های با خلوص، استحکام و چگالی بالا - و همچنین برای گرافیت طبیعی، مجوز صادرات مورد نیاز است.

مؤسسه تحقیقات انرژی، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در واشنگتن دی سی، می‌گوید که خودروسازان در تلاش هستند تا منابع گرافیت را از منابع خارج از چین محدود کنند، زیرا تقاضا برای باتری‌های EV بیشتر از سایر کاربرد‌های این ماده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، فروش جهانی خودرو‌های برقی، از جمله خودرو‌های صرفاً با باتری و هیبریدی، در حال افزایش است.

طبق پیش بینی این موسسه، فروش سال گذشته از ۱۰ میلیون دستگاه فراتر رفت که ۵۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت و انتظار می‌رود امسال به نزدیک به ۱۴ میلیون دستگاه افزایش یابد.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، بازار گرافیت مورد استفاده در باتری‌ها از سال ۲۰۱۸ در سطح جهان ۲۵۰ درصد رشد کرده است. چین در سال گذشته بزرگترین تولید کننده گرافیت در جهان بود و حدود ۶۵ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص داد.

علاوه بر خودرو‌های الکتریکی، گرافیت معمولاً در صنایع نیمه هادی، هوافضا، شیمیایی و فولاد استفاده می‌شود.

محدودیت‌های گالیوم، ژرمانیوم

در ماه ژوئیه، پکن محدودیت‌هایی برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم، دو ماده معدنی ضروری برای ساخت نیمه‌رساناها.

چین تسلط گسترده‌ای بر زنجیره تامین مواد معدنی حیاتی در سراسر جهان دارد که برای ساخت باتری‌های EV نیاز دارند. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، ۶۰ درصد لیتیوم و ۸۰ درصد کبالت جهان را پالایش می‌کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده