تاریخ: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۲۱۹۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا چین صادرات گرافیت را محدود می‌کند؟

‌می‌متالز - دولت چین در اکتبر سال گذشته زمانی که آمریکا با کنترل‌های سخت صادراتی بر روی نیمه هادی‌های پرقدرت به آن حمله کرد، غافلگیر شد. رهبران کمونیست در پکن ماه‌ها طول کشید تا یک پاسخ قاطعانه را فرموله کنند.

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد که امروز چین بسیار آماده‌تر برای مبارزه با جنگ بر سر آینده فناوری است. تقویت اخیر کنترل نیمه هادی‌ها آمریکایی توسط دولت جو بایدن، تنها سه روز بعد، در ۲۰ اکتبر، با محدودیت‌های جدید بر صادرات گرافیت چینی همراه شد.

این شامل تراشه a۱۰۰ ساخته شده توسط انویدیا، یک سازنده تراشه کالیفرنیایی است. با این حال، محدودیت‌هایی که به عنوان «قوانین مستقیم محصول خارجی» (fdprs) شناخته می‌شوند، همچنان به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد مدار‌های با قدرت کمتری خریداری کنند. با هوشمندی، بسیاری از این تراشه‌ها را می‌توان به هم متصل کرد تا قدرت پردازش بیشتری تولید کرد. اما شرکت‌های چینی دیگر نمی‌توانند تراشه‌های کمتر پیشرفته‌تر a۸۰۰ و h۸۰۰ انویدیا را به عنوان جایگزینی برای a۱۰۰s خریداری کنند.

این بار چین پای خود را نکشید. وزارت بازرگانی صادرکنندگان محصولات گرافیتی با عیار بالا را ملزم می‌کند از اول دسامبر مجوز داشته باشند. محدودیت صادرات این ماده خاکستری در مقایسه با سیلیکون قدرتمند ممکن است بی اهمیت به نظر برسد. این فلز معمولا در آند باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌شود که آن را برای برنامه‌های کربن زدایی بسیاری از کشور‌ها حیاتی می‌کند؛ و از آنجایی که شرکت‌های چینی حدود ۹۰ درصد از گرافیت جهان را پالایش می‌کنند، به چین نقش اهرمی می‌دهد.

چندین سال است که چین استفاده از گرافیت را به عنوان یک سلاح اقتصادی آزمایش کرده است. از سال ۲۰۲۰، پس از یک مناقشه دیپلماتیک کوچک با سوئد، شرکت‌های چینی بی سر و صدا از فروش گرافیت به شرکای خود در آنجا جلوگیری کردند.

برخلاف ممنوعیت صادرات همه جانبه، صدور مجوز صادرات اجباری به طور کامل صنعت گرافیت داخلی را تضعیف نمی‌کند. همچنین به مقامات اجازه می‌دهد تا خریداران را به دلخواه خود هدف قرار دهند. این ابزار به بازوی انتخابی چین در جنگ اقتصادی با آمریکا تبدیل شده است. اقدامات مشابهی در ماه اوت برای گالیوم و ژرمانیوم اعمال شد. چین ۸۰ درصد از عرضه جهانی این دو فلز را در اختیار دارد که در ساخت تراشه استفاده می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت چین در حال آماده شدن برای تشدید بیشتر تنش است. به گزارش سرویس خبری رویترز، محققان وابسته به دولت به دنبال راه‌هایی برای دور زدن انواع تحریم‌های اعمال شده توسط غرب علیه روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین بوده اند. گفته می‌شود که این شامل ایجاد شبکه جهانی از شرکت‌ها می‌شود که می‌توانند از تحریم‌ها طفره بروند و اوراق قرضه با پشتوانه طلا منتشر کنند تا با اقتصاد جهانی ارتباط برقرار کنند، حتی اگر آمریکا تلاش کند روابط تجاری چین با بقیه جهان را قطع کند. رهبران چین به وضوح روز‌های تاریک تری را در پیش دارند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده