تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۲۱۵۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه باعث نا اطمینانی شدید در بازار شده است؛

از دست رفتن اطمینان سهامداران با تصمیم‌گیری‌های آنی

‌می‌متالز - ضروری است همه اقدامات تنظیم‌گرانه دولت به صورت میان‌مدت و بلندمدت و به شکل برنامه‌ریزی شده تبیین و اعلام شود تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی شرایط آتی و تصمیم‌گیری بر اساس آن را داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، سپهر عبدالله‌پور کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با تأثیرات دخالت دولت‌ها در روند بازار سرمایه با تصمیم‌گیری‌های نا به جای خود این‌چنین گفت: دخالت‌های متعدد دولت در موضوع قیمت‌گذاری محصول، تغییرات نرخ خوراک و نهاده‌های تولیدی و وضع عوارض صادراتی به صورت تصمیم‌گیری‌های یک‌شبه و کوتاه‌مدت و بدون برنامه قبلی باعث ایجاد نااطمینانی شدید در بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد: ضروری است همه اقدامات تنظیم‌گرانه دولت به صورت میان‌مدت و بلندمدت و به شکل برنامه‌ریزی شده تبیین و اعلام شود تا سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی شرایط آتی و تصمیم‌گیری بر اساس آن را داشته باشند.

این کارشناس در خصوص اعتماد از دست رفته سهامداران عنوان کرد: به نظر می‌رسد اتفاقات سال ۹۹ و شکل‌گیری بی‌اعتمادی گسترده در بین عموم مردم که پیش از رخداد‌های آن سال با بازار سرمایه آشنایی نداشته‌اند باعث شده است بخشی از جامعه عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقای آن ببخشد.

عبدالله‌پورعنوان کرد: اعتماد‌سازی در بازار و توسعه ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند راهکاری برای آشتی دادن این بخش از جامعه که قابل توجه به نظر می‌رسند با بازار سرمایه باشد با توجه به وضعیت عملکرد شرکت‌ها و دارایی‌های آن‌ها و شرایط اقتصاد کلان کلیت بازار در محدوده ارزندگی قرار دارد و نسبت‌های قیمت به درآمد منطقی و متعارف است.

از سوی دیگر با توجه به چشم انداز تثبیت نرخ ارز در محدوده فعلی، بعید است ارزش دلاری بازار از شرایط فعلی پایین‌تر برود. موفقیت بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان باعث شده است فعالان اقتصادی چشم اندازی برای رشد قابل توجه قیمت ارز تا پایان سال متصور نباشند.

از آنجا که بازار‌های دارایی در ایران عمدتا متاثر از قیمت ارز است این مساله باعث شده تا هم بازار سرمایه و هم بازار‌های موازی شرایط رکودی را تجربه کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده