تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۱۶۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

علت گرانی قطعات یدکی خودرو چیست؟

علت گرانی قطعات یدکی خودرو چیست؟
‌می‌متالز - رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی گفت: امروز به صورت غیرکارشناسی و به خاطر نبود زیرساخت‌ها، مقرر شده دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ آیین‌نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای قطعات یدکی خودرو تصویب شود که این منجر به کمبود کالا، بالا رفتن قیمت و افزایش شوتی‌ها خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مشکلات این صنف مربوط به درگاه ملی مجوز‌ها است، اظهار کرد: ما مخالف تکنولوژی نیستیم، اما استفاده از این درگاه برای صدور پروانه‌های صنفی مشکلاتی برای اصناف ایجاد کرده و باعث شده خروجی سامانه نوین اصناف به یک دهم کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد متولیان بدون توجه به قانون نظام صنفی درگاه را راه‌اندازی کرده‌اند.

به گفته وی مشکل دیگر صنف قطعات یدکی خودرو، ورود خودرو‌های دست دوم است که احتمالا مسائل و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که اگر دیده نشود، اتحادیه در مظان اتهام قرار می‌گیرد. طبق قانون خودروسازان باید خدمات پس از فروش ارائه بدهند که این شامل عرضه قطعات هم هست. در حال حاضر یکی از چالش‌های صنف این است برخی خودروسازان، به ویژه مونتاژی‌ها به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند و ضعف‌هایی دارند که باعث شده مصرف کننده با کمبود قطعات مواجه باشد. حالا در شرایطی که اعلام شده امکان واردات خودرو‌های دست دوم با کارت بازرگانی وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود به دلیل نبود نمایندگی برخی خودروها، مصرف کننده برای تامین قطعات با مشکلات عدیده مواجه شود.

علت گرانی قطعات یدکی خودرو

حسینی با بیان اینکه صادرات قطعات یدکی خودرو پنهانی انجام نمی‌شود، اما امروز به صورت غیرکارشناسی و به خاطر نبود زیرساخت‌ها، مقرر شده دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای لوازم یدکی تصویب شود، گفت: این منجر به کمبود کالا، بالا رفتن قیمت و افزایش شوتی‌ها خواهد شد.

۸۰ درصد قطعات یدکی خودرو، وارداتی است

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات صنف لوازم یدکی، تخصیص ارز است، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی خودرو، وارداتی هستند و خیلی از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارند؛ بنابراین تسریع در تخصیص ارز اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر قطعات برخی از ماشین‌های خارجی و ماشین‌های سنگین معدنی، راهسازی و صنعتی فقط در چند کشور دنیا انجام می‌شود و واردات آن‌ها فرآیند پیچیده‌ای دارد.

حسینی در ادامه گفت که برخی افراد که تحت عنوان ترخیص‌کار شناخته می‌شوند، کارت بازرگانی دارند و برای بقیه هم قطعات وارد می‌کنند و بخشی از بیش‌اظهاری یا کم‌اظهاری‌ها نیز مربوط به این افراد است، اما این افراد تخصص لازم را ندارند، شناسه کالا هم دریافت نمی‌کنند و اعضای صنف و مصرف کننده را دچار مشکل می‌کنند.

وی افزود: اخیرا اعلام شده که واردکننده‌ها به میزان میانگین دو سال قبلشان مجاز به واردات هستند. اما ممکن است اعضای صنف با توجه به نیاز برخی از اقلام را در دو سال قبل کمتر وارد کرده باشند. این تصمیم باعث می‌شود به واردکننده رسمی ارز اختصاص نیابد و به جای آن کسانی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند و تخصص ندارند مجاز به واردات باشند.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در ادامه با بیان اینکه این اتحادیه برای اولین پرچمدار پاویون ایران در نمایشگاه کراچی پاکستان خواهد بود، گفت که این نمایشگاه چهار تا هفت آبان برگزار خواهد شد.

وی در پایان با شاره به ممنوعیت واردات برخی کالاها، گفت: در مورد برخی کالاها، با ممنوعیت واردات، نه تنها کیفیت بالا نرفته، بلکه فقط کالا گران شده است؛ بنابراین بهتر است برای حمایت از تولید داخل از ابزار‌های تعرفه‌ای و یارانه استفاده شود. از طرف دیگر کیفیت هم در این سال‌ها بالا نرفته، چون ارتباط ما با دنیا قطع بوده است.

حسینی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر مشکلات تامین قطعه برای خودرو‌هایی که در انبار مانده، گفت: اگر خودروسازان می‌گویند انبار‌های آن‌ها مملو از خودرو‌هایی است که با کمبود قطعه مواجهند، چطور خط تولیدشان دایر است؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده