تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۱۷۴۸
سرویس خبر : انرژی
آژانس بین المللی انرژی:

"عصر طلایی" گاز رو به پایان است

‌می‌متالز - آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش روز سه شنبه خود پیش بینی کرد که "عصر طلایی گاز به پایان خود نزدیک می‌شود. "

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش "چشم انداز انرژی جهانی ۲۰۲۳" که توسط آژانس بین المللی انرژی (IEA) در روز سه شنبه منتشر شد، انتظار می‌رود تقاضا برای گاز طبیعی در جهان طی اوایل سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

کارشناسان این مؤسسه که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد، گفتند مصرف گاز در سرتاسر جهان از سال ۲۰۱۱ به طور متوسط سالانه ۲ درصد افزایش یافته است. با این حال، رشد از هم اکنون تا پایان دهه جاری میلادی کاهش خواهد یافت و به کمتر از ۰.۴ درصد خواهد رسید.

در گزارش چشم انداز آژانس بین المللی انرژی آمده است که "عصر طلایی گاز به پایان خود نزدیک می‌شود. "

بر اساس این گزارش، بخش‌های برق و ساختمان در حال حاضر شاهد اوج مصرف گاز طبیعی هستند، چرا که مصرف گاز در نیروگاه‌های برق و یا آب گرم‌کن ساختمان‌ها به شدت کاهش یافته است.

این دو بخش به ترتیب ۳۹ درصد و ۲۱ درصد از کل تقاضا را در میان بزرگترین مصرف کنندگان گاز طبیعی به خود اختصاص داده‌اند. کاهش مصرف گاز طبیعی آن‌ها کافی است تا تقاضای کلی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که کاهش مصرف کمتر از ۳۰ گیگاوات را برای صنعت تولید برق در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، نقطه اوج افزایش ظرفیت تولید برق با گاز طبیعی در سال ۲۰۰۲ بود، زمانی که این افزایش از ۱۰۰ گیگاوات (GW) فراتر رفت و حدود ۶۵ ٪ از کل ظرفیت اضافه شده سالانه را به خود اختصاص داد.

به گفته این مؤسسه، با این حال، ظرفیت نصب شده نیروگاهی برای تولید برق از گاز طبیعی با وجود کاهش سرعت سالانه در طول زمان به افزایش خود ادامه داده است.

این آژانس همچنین توضیح داد که گاز از این نظر با زغال سنگ متفاوت است چرا که در آن نیروگاه‌ها ظرفیت نصب شده در آینده کاهش می‌یابد.

در این گزارش آمده است: با این حال، تقاضای گاز طبیعی در بخش (تولید) برق از امروز تا سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد، به ویژه در دهه ۲۰۳۰ به شدت کاهش می‌یابد چرا که در آن زمان سوزاندن سوخت جایگزین در نیروگاه‌های گازی در مقیاس وسیع آغاز می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده