تاریخ: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۱۷۷۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آذربایجان‌غربی توان تولید ۱۰ درصد نیاز بازار سنگ‌های تزئینی دنیا را دارد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب حوزه سنگ‌های تزئینی در استان گفت: این استان توان تولید ۱۰ درصد نیاز بازار این سنگ‌ها را در دنیا دارد، ولی باید زمینه تجارت در این خصوص با ایجاد ساز و کار‌های مناسب فراهم شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالحمید سرتیپی روز چهارشنبه افزود: در صورتی‌که کنسرسیوم صادرات سنگ‌های تزئینی در آذربایجان‌غربی راه اندازی شود، ظرفیت قابل توجهی از صادرات این سنگ‌ها به کشور‌های مختلف دنیا و بازار‌های جهانی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: طبق آمارها، ظرفیت تولید سنگ‌های تزئینی در آذربایجان غربی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است، ولی در حال حاضر حدود ۸۳۳ هزار تن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در یک سال گذشته حدود ۷۴۰ محدوده و پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری معادن استان در راستای احیای این واحد‌ها و خارج شدن از رکود به مزایده گذاشته شده است.

سرتیپی به مزایده اخیر معادن آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: این دوره، بزرگترین مزایده استان به شمار می‌رود که ۹۸ محدوده اکتشافی، ۱۰۹ محدوده اکتشافی دارای پروانه، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۴ معدن دارای گواهی نامه کشف و چهار محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار می‌شود.

وی افزود: با توجه به سرمایه گذاری‌های کلانی که از سال گذشته بر روی صنایع معدنی در استان اتفاق افتاده، این امر در مقایسه با سایر استان‌ها در نوع خود کم نظیر است و می‌تواند چشم انداز روشنی برای اقتصاد استان به همراه داشته باشد.

آذربایجان غربی غنای قابل توجهی در حوزه معدن دارد، ولی در سال‌های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و فقط یک درصد ارزش افزوده تولیدی استان مربوط به این بخش است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

عناوین برگزیده