تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۱۹۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صادرکنندگان در صف اول ارزآوری کشور ایستاده‌اند

تلاش برای حفظ بازار‌های صادراتی و غلبه بر تحریم‌های داخلی

‌می‌متالز - محمدرضا غفراللهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و علیرضا شمس‌فرد، رئیس اتاق مشترک ایران و لهستان و عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و اتریش که هر دو از صادرکنندگان فعال کشور هستند، با اشاره مشکلات متعددی که در داخل برای فعالیت‌های صادراتی وجود دارد، تحریم داخلی را جدی‌تر از تحریم خارجی عنوان کردند.

به گزارش می‌متالز، روز شنبه ۲۹ مهر ماه به نام روز ملی صادرات نامگذاری شده و هر سال در این روز مراسمی برای معرفی و تقدیر از صادرکنندگان برتر و نمونه کشور برگزار می‌شود. در سال جاری نیز در این مراسم ۵۷ صادرکننده نمونه سال ۱۴۰۱ معرفی شدند که علیرضا کلاهی و محمدرضا غفراللهی، دو تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز در این بین حضور داشتند. تقدیر از صادرکنندگان نمونه در حالی صورت می‌گیرد که این فعالان اقتصادی همچنان از مشقت‌های تجارت و رقابت یک‌طرفه در بازار‌های خارجی گلایه دارند و مقررات دست‌و‌پاگیر دولت را وزنه سنگینی به پای خود در حضور در بازار‌های صادراتی و کشف بازار‌های جدید می‌دانند.

محمدرضا غفرالهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و صادرکننده شایسته تقدیر در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۱، با تاکید بر اینکه صادرکنندگان به‌رغم آنکه در صف مقدم مناقشه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هستند، همچنان برای اقتصاد کشور ارزآوری دارند، تصریح کرد که صادرکنندگان گرفتار مسائل و مشکلات زیادی هستند که با وجود اعلام آن، هنوز برطرف نشده است.

او به مانع پیدا و بزرگ تحریم‌های خارجی اشاره کرد و یادآور شد که با وجود سال‌ها تحریم و چالش‌های آن، صادرکنندگان همچنان ناچار هستند تا راه‌حل‌های دور زدن تحریم‌ها برای انتقالات مالی و تبادل اسناد با شرکای خارجی خود را به‌روز کنند و راه‌های تازه‌ای را برای ادامه همکاری‌های تجاری با بازار‌های خارجی بیابند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، غفرالهی در عین حال تصریح کرد که در چنین شرایطی، علیه کالا‌های ایرانی در برخی بازار‌ها فضای منفی شکل گرفته و صادرکنندگان باید تمام توان خود را روی تلطیف بازار‌های خارجی برای کالا‌های ایرانی به کار گیرند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران وجود مقررات و قوانین سخت‌گیرانه و خلق‌الساعه که فعالان اقتصادی در داخل کشور از آن به عنوان تحریم‌های داخلی یاد می‌کنند، را از موانع پنهان، اما به‌مراتب بزرگ‌تر از تحریم‌های خارجی برای صادرکنندگان نام برد و در این باره یادآور شد که صادرکنندگان کشور بر بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد داخلی اصرار و باور دارند، اما فرآیند‌ها و مکانیزم بازگشت ارز که از سوی بانک مرکزی و دولت تبیین شده نواقص و ایراداتی دارد که عملاً روند صادرات را دچار اخلال کرده‌است.

محمدرضا غفرالهی در همین رابطه تصریح کرد که روش و مکانیزمی باید ایجاد شود که صادرکنندگان و واردکنندگان با نرخ توافقی اقدام به تبادل ارز مورد نیاز خود کنند و به این ترتیب، روند تجارت خارجی کشور تسهیل شود.

واگذاری بازار‌های صادراتی

علیرضا شمس‌فرد، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و از صادرکنندگان فعال کشور نیز مقررات مربوط به رفع تعهد ارزی را موجب افت صادرات بسیاری از کالا و محصولاتی که مشمول یارانه نیز نیستند، دانست و تصریح کرد که این مقرره، منجر به آن شده که طی سال‌های اخیر با تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگان باسابقه و معتبر کشور، استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف شایع شود.

به گفته وی، صادرکنندگان در حالی باید کالا و محصولات را از بازار داخل با نرخ‌های واقعی تامین کنند که طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز بازگشتی را باید به نرخ دستوری عرضه کنند که این بخش از فعالان اقتصادی را دچار ضرر و زیان می‌کند.

شمس‌فرد در همین رابطه، به حاشیه رفتن بازار پسته ایران در برخی بازار‌های بزرگ جهانی را از جمله آسیب‌های سیاست رفع تعهد ارزی عنوان کرد و یادآور شد که طی چند سال گذشته، تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته آمریکا بخش بزرگی از بازار جهانی این محصول را از همتایان ایرانی خود گرفته‌اند.

منبع: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

عناوین برگزیده