تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۲۲۳۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

رانت کالایی یک پیشنهاد

‌می‌متالز - کارشناس یازار سرمایه با تاکید براینکه یک تالار، یک خریدار معنایی ندارد، گفت: راه اندازی اختصاصی تالار برای سیمان و فولاد جزاینکه ساختار رانت و دستگاه تولید فساد استارد زده شود، حاصلی نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، احمد جانجان در رابطه با راه‌اندازی تالار اختصاصی عرضه سیمان و فولاد مسکن ملی در بورس کالا، گفت: راه اندازی تالار اختصاصی برای عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا نوعی کج سلیقه‌ای از سوی مسوولان است چرا که معنایی ندارد تالار فقط برای یک خریدار تاسیس شود؛ و نمی‌توان نام آن را تالار گذاشت.

وی ادامه داد: ماهیت بورس کالا رقابت پذیری آن است حال با این وضعیت چگونه می‌خواهند تالار اختصاصی فقط برای یک مشتری راه اندازی کنند، به طور یقین در روز‌های آینده شاهد شوک در این بازار خواهیم بود.

کارشناس بازار سرمایه با طر ح چند سوال از مسوولان افزود: باید مسولان به این پرسش‌ها پاسخ دهند که سبک و میزان خرید در این تالار چگونه خواهد بود؟ کشف قیمت به صورت انجام خواهد شد؟ چه تضمینی وجود دارد که محصولات سراز بازار آزاد در نیاورد و به دست مصرف کننده اصلی که همان انبوه سازان باشد برسد؟ و بسیاری سوال دیگر که هنوز پاسخ آن برای فعالان بازار در هاله از ابهام قراردارد.

جانجان با تاکید براینکه یک تالار، یک خریدار معنایی ندارد، اظهارداشت: باید توجه داشت هنوز ساختار‌ها در بورس کالا شکل نگرفته است که در تیرماه امسال شاهد تغییراتی در صندوق‌ها و ریاست بورس کالا رخ داد و در حال حاضر هم شنیده‌ها حاکی از راه اندازی یک تالار اختصاصی است.

وی گفت: بورس کالا خود تالار دارد و معاملات کالا‌ها در این بورس در فضای رقابتی و شفاف انجام می‌شود و نیازی به راه اندازی تالار اختصاصی نیست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: راه اندازی اختصاصی تالار برای سیمان و فولاد جزاینکه ساختار رانت و دستگاه تولید فساد استارد زده شود، حاصلی نخواهد داشت و به طور یقین در آینده نزدیک با پروند‌های عجیب و غریب چند هزار میلیاردی فساد مواجه خواهیم شد که عده‌ای در این حوزه از رانت استفاده کرده اند.

گفتنی است، محمدرضا اسماعیلی رئیس صندوق ملی مسکن درباره پیشنهاد مجموعه وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن به سازمان بورس برای عرضه اقلام ساختمانی خارج از ساز و کار بورس کالا گفت: برای اینکه همزمان فرآیند خرید مصالح شفاف باشد و هم بتوانیم آن را در فرآیند وزارت اقتصاد دنبال کنیم، موضوعی که به طور مشخص آن را دنبال می‌کنیم؛ تأسیس تالار اختصاصی برای عرضه مصالح مورد نیاز در پروژه نهضت ملی مسکن است که در آن تالار صندوق تنها خریدار باشد و به تنهایی خرید را انجام دهد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده