تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۲۲۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا:

کارت‌های بازرگانی رتبه‌بندی می‌شوند

‌می‌متالز - سارنج، از رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی خبر داد و گفت: این کارت‌ها براساس چهار شاخص در سامانه جامع تجارت رتبه‌بندی می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا سارنج، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا با بیان‌اینکه کارت‌های بازرگانی براساس چهار شاخص در سامانه جامع تجارت رتبه‌بندی می‌شوند، گفت: شاخص‌های مسوولیت‌پذیری، مالی، شاخص‌های کسب و کار کمی و کسب و کار کیفی از جمله شاخصه‌هایی هستند که کارت‌های بازرگانی براساس آن رتبه‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این ساختار وزارت صمت امتیاز هر بازرگان را بر مبنای ۱۰۰۰ تعریف می‌کند، توضیح داد: براین اساس برای شاخص‌های مسوولیت‌پذیری (۱۰۰ امتیاز)، شاخص‌های مالی (۳۰۰ امتیاز)، شاخص‌های کسب و کار کمی (۳۵۰ امتیاز) وشاخص‌های کسب و کار کیفی (۲۵۰ امتیاز) در نظر گرفته شده است.

براساس گفته‌های او، سه شاخص مسوولیت‌پذیری، مالی و کسب و کار کمی به صورت اتوماتیک و با استفاده از سازوکار‌های داخلی وزارت صمت و بر مبنای اطلاعات موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی مانند گمرک، بانک مرکزی، سامانه جام و... محاسبه می‌شود. ارزیابی شاخص چهارم یعنی شاخص‌های کسب و کار کیفی، اما توسط شرکت‌های رتبه‌بندی انجام می‌شود.

مدیرعامل رتبه‌بندی اعتباری پایا با بیان‌اینکه کارت‌های بازرگانی فعالان اقتصادی (حقیقی و حقوقی) از دی‌ماه سال ۱۳۹۸ رتبه‌بندی شده است، اضافه کرد: براین اساس هر بازرگان باید براساس رتبه‌ای که در سامانه جامع تجارت کسب می‌کند اقدام به ثبت سفارشات خود کند. سارنج با بیان‌اینکه این خدمات حاصل همکاری شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، وزارت صمت و سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ گفت: با توجه به سیاست وزارت صمت مبنی بر کنترل و نظارت بر فعالیت‌های واردکنندگان و دارندگان از سال ۱۳۹۸ یکی از بخش‌های این رتبه‌بندی به شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری واگذار شد تا بر مبنای یک شیوه‌نامه مورد تایید هر سه نهاد، این خدمات ارائه شود.

او همچنین تاکید کرد: دریافت و ارزیابی اطلاعات و اسناد کیفی فعالان اقتصادی (اطلاعات و اسناد مربوط به کیفیت فعالیت فعالان اقتصادی از جمله استاندارد‌های اخذ شده، نظام‌نامه‌های تدوین شده، گواهینامه‌ها، دوره‌های آموزشی، سابقه تحصیلی و کاری اعضا هیئت مدیره و مدیران ارشد، مدیریت منابع انسانی و...) براساس شیوه‌نامه‌ی مورد تایید وزرات صمت است.

سارنج در ادامه با بیان‌اینکه فعالیت شرکت‌های رتبه‌بندی زیر نظر نهاد‌های مالی است؛ گفت: به همین دلیل محاسبه کارمزد این خدمات از سمت سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس تعداد پرسنل بیمه شده شرکت و درآمد عملیاتی سال گذشته (یک ده هزارم مبلغ فروش) شرکت محاسبه می‌شود.

او همچنین خطاب به فعالان اقتصادی برای انتخاب شرکت رتبه‌بندی نیز این نکته را اضافه کرد: با توجه به نوپا بودن این صنعت و آشنا نبودن فعالان اقتصادی با رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی، اشخاص حقیقی و حقوقی باید شرکتی را انتخاب کنند که بیشترین راهنمایی و پشتیبانی را در تمام مراحل این ارزیابی به آنان ارائه دهد.

سارنج زمان انجام ارزیابی را مهم خواند و گفت: با توجه به اضطرار بازرگانان و تحمیل هزینه‌هایی که ممکن است در اثر تاخیر ثبت سفارشات آنان رخ دهد، باید شرکتی را انتخاب کنند که کوتاه‌ترین زمان را برای انجام ارزیابی به آنان پیشنهاد می‌دهد. همچنین برای انجام ارزیابی اشخاص حقیقی و حقوقی بخشی از اطلاعات محرمانه خود را باید در اختیار ارزیاب قرار دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که در انتخاب ارزیاب باید این نکته را مدنظر قرار گیرد که شرکت رتبه‌بندی را انتخاب کنند که قوی‌ترین قرارداد عدم افشا اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهد تا شرکت‌های رتبه‌بندی ارزیابی منصفانه‌ای را برای بازرگانان انجام دهند. چرا که سهم قابل توجهی از سقف سفارش مربوط به نمره ارزیابی ارائه شده از سمت شرکت‌های رتبه‌بندی است.

سارنج در پایان تاکید کرد: انتخاب شرکت رتبه‌بندی باید با در نظر گرفتن رزومه کاری شرکت انجام شود. چرا که رزومه کاری شرکت‌های رتبه‌بندی بیانگر این است که این شرکت‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند اعتماد شرکت‌های بزرگ و مطرح، شرکت‌های تازه تاسیس و یا اشخاص حقیقی را جلب کنند و در پاسخ به نیاز آنان موفق بوده‌اند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده