تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۲۲۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحول سرمایه گذاری در اقتصاد ایران با احیا اعتماد بخش خصوصی

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس گفت:اگر اعتماد بخش خصوصی احیا شود سطح سرمایه گذاری در اقتصاد ایران متحول خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی با اشاره به اینکه بازار سرمایه یکی از بازو‌های اصلی تامین سرمایه در ایران است، گفت: ده سال قبل نقش بازار سرمایه در حوزه تامین مالی کم رنگ بود، اما بعد از تاسیس سازمان بورس در سال ۸۴ این موضوع متحول شد.

در سال گذشته مازاد بر وام‌های که تا ۱۴۰۱ پرداخته شد سیستم بانکی ۱۵۰۰ همت تسهیلات پرداخت کرده است؛ بنابراین سهم بازار سرمایه از ۱۴ درصد سال ۹۵ به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

رییس سازمان بورس در دهمین رویداد صنعت مالی با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید نقش پررنگی تری در حوزه تشکیل سرمایه داشته باشد، گفت: در راستای ارائه خدمات مناسب‌تر به بنگاه‌ها طی دوسال گذشته ۲۰۰ مجوز نهاد مالی صادر شده است. همچنین تعداد نهاد‌های مالی به ۱۰۰۰ شرکت و ناشران بورس نیز به ۸۰۰ شرکت افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در دهه اخیر نرخ استهلاک دارایی‌ها از تشکیل سرمایه بیشتر بوده است، گفت: ۹ محور راهبردی و ۲۱ برنامه جامع مصوب در شورای عالی بورس به ارتقا سرمایه گذاری و رشد حاکمیت شرکتی کمک خواهد کرد.

عشقی تاکید کرد، بخش خصوصی توانسته سهم قابل توجهی در حوزه سرمایه گذاری به خود اختصاص دهد، اما باید توجه کرد یکی از مهمترین عوامل رونق بازار اولیه و ثانویه موضوع پیش بینی پذیری اقتصاد است. متاسفانه در برخی حوزه‌های بازار سرمایه تحولاتی رخ میدهد که اعتماد سرمایه گذار بخش خصوصی را به چالش میکشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر اعتماد بخش خصوصی احیا شود سطح سرمایه گذاری قابل توجهی در اقتصاد محقق می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده