تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۲۳۳۴۳
سرویس خبر : انرژی

تغییر زمین بازی بازار نفت/ تصمیم نهایی روسیه و عربستان چیست؟

‌می‌متالز - قیمت نفت روز گذشته با حمایت از تصمیم روسیه و عربستان مبنی بر ادامه کاهش عرضه و حفظ ارزش قیمت طلای سیاه افزایشی بود، اما در نهایت زمین بازی بازار نفت امروز تغییر کرد و تحت تاثیر اقتصاد چین کاهشی شد.

به گزارش می‌متالز، بررسی شرایط بازار نفت نشان می‌دهد که امروز، سه‌شنبه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲، قیمت نفت برنت با ۱.۵ درصدی، در هر بشکه ۸۳.۷ دلار معامله شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افت ۱.۷ درصدی نسبت به دیروز به ۷۹.۵ دلار رسید.

بر خلاف روند نزولی امروز بازار نفت، روز گذشته هر دو شاخص نفتی پس از اینکه عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که کاهش عرضه اضافی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهند، حدود ۳۰ سنت افزایش پیدا کردند.

شوک چین به بازار نفت!

از آنجایی که گفته می‌شود بهای نفت با تمرکز بر بازار چین کاهش یافته، بررسی‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت به چین در اکتبر، رشد قابل توجهی را بر مبنای سالانه و ماهانه نشان داد، اما کل صادرات این کشور همچنان با روندی سریع‌تر از حد انتظار، کاهش یافت.

در واقع بازار نفت در واپسین روز‌های هفته جاری زمین بازی خود را تغییر داد و تحت امر عملکرد صادراتی چین کاهش یافت. حال مشخص نیست از ارزش افتادن طلای سیاه تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

تحلیلگران در شانگ‌های بر این باورند که آمار صادرات چین ممکن است ضعیف‌تر از حد مطلوب باشد، اما تقاضای داخلی احتمالا رو به رشد باشد.

علاوه بر این، روند ضعیف صادرات چین در حال حاضر منعکس‌کننده فشار نزولی بر اقتصاد جهانی است که در سه ماهه چهارم هم بار‌ها ظاهر شد. درنهایت، اما انتظارات برای کاهش تولید نفت توسط پالایشگاه‌های چین در فاصله بین نوامبر و دسامبر، ممکن است تقاضا برای نفت را محدود کند و کاهش قیمت‌ها در پی آن تشدید شود. در نهایت هم بازار نفت برخلاف انتظارات اوپک حرکت کند.

موضوع دیگری که در بازار نفت سال جاری وجود دارد این است که نگرانی‌ها از این که زمستان گرم‌تر از حد انتظار ممکن باشد و تقاضا برای انرژی و سوخت را کاهش دهد، بر قیمت‌ها هم تاثیر گذاشته است. به گفته تحلیلگران زمستان امسال در نیمکره شمالی نسبتا گرم است که مصرف سوخت را تا حدودی کاهش داده و باازار قیمتی را تغییر خواهد داد.

قیمت نفت چشم انتظار روسیه و عربستان!

درنهایت انتظار بازار‌ها معطوف به عملکرد روسیه و عربستان است. چراکه باید دید عربستان و یار نفتی او روسیه به اوپک وفادار می‌مانند یا پیمان‌شکنی می‌کنند و بر میزان عرضه می‌افزایند.

اما آنچه تا به امروز رخ داده نشان می‌دهد که این دو کشور فعلا قصد افزایش عرضه را ندارند. با این حال بازار‌ها همچنان منتظرند که واکنش نفتی عربستان و روسیه را ببینند.

در حال حاضر موضوعی که بیشتر مورد توجه بازار خواهد بود، این است که آیا سعودی‌ها این کاهش تولید را تا اوایل سال ۲۰۲۴ تمدید یا روند احیای تولید را آغاز خواهند کرد؟ احتمالا در اوایل دسامبر در این باره شفافیت بیشتری حاصل خواهد شد.

عربستان سعودی یکشنبه هفته جاری در بیانیه‌ای که از سوی یک منبع در وزارت انرژی منتشر شد، تائید کرد که به کاهش داوطلبانه اضافی خود به میزان یک میلیون بشکه در روز ادامه می‌دهد که به منزله تولید حدود ۹ میلیون بشکه در روز در دسامبر است. تصمیم ریاض مطابق با پیش بینی تحلیلگران بود.

پس از بیانیه عربستان سعودی، روسیه هم اعلام کرد که به کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود تا پایان دسامبر ادامه خواهد داد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده