به گزارش میمتالز به نقل از روابط عمومی ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، آیین کلنگزنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ این شرکت همزمان با سیزدهمین سالگرد بهرهبرداری آن با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، مدیرکل صمت استان چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسوولان کشوری و استانی برگزار شد.
این خط گالوانیزه جدید با ظرفیت ۴۵۰ هزار تن و سرمایهگذاری ۵ هزار میلیارد تومان، قابلیت تولید انواع ورق گالوانیزه در گریدهای متنوع را داراست و میتواند نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را برطرف کند.
این طرح قرار است طی ۳۶ ماه آینده به بهرهبرداری برسد و زمینه اشتغال ۸۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کند.
عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه این رویداد با اشاره به نیاز ۹ میلیون تنی کشور به ورقهای فولادی اظهار کرد: در مدیریت زنجیره فولاد باید همزمان با تامین منافع بنگاههای تولیدی، بازار نیز کنترل شود. فولاد مبارکه یک شرکت مادر است که عملکرد آن به صورت مستقیم بر صنایع پاییندستی تاثیر میگذارد. امروز ظرفیت تولید عملیاتی ورقهای فولادی در کشور ۷.۵ میلیون تن است که با در نظر گرفتن نیاز ۹ میلیون تنی کشور، ۱.۵ میلیون تن ناترازی در این حوزه وجود دارد. طرحهای توسعهای مطمئنی باید در تامین ورق فولادی کشور و منطقه اجرا شود.
وی افزود: این ناترازی باید از طریق افزایش ظرفیت تولید، استفاده از ظرفیتهای موجود بلااستفاده، سرمایهگذاری جدید و یا واردات به صورت کوتاهمدت برای تامین نیاز صنایع پاییندستی رفع شود. واردات، بخشی از زنجیره تامین صنایع پاییندستی است. فولاد مبارکه نیز باید واردات و صادرات را در برنامه داشته باشد، اما برای افزایش تولید برنامهریزی کند.
وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به نیازهای آتی کشور به ورقهای فولادی، باید طرحهای مطمئنی برای تامین ورق در سطح کشور و منطقه داشته باشیم. اگر طرحهای اقتصادی با ارزش افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آنها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تامین ورقهای گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه مورد نیاز آن به ویژه ورق فول هارد به صورت تضمینی تامین شود.
به بیان دیگر هیچگونه نگرانی نباید برای صنایع پاییندستی به ویژه صنعت خودروسازی و لوازم خانگی از این منظر وجود داشته باشد. در این راستا هرگونه تقاضای فولاد مبارکه برای جبران واردات و تداوم فعالیت کارخانهها توسط وزارت صمت تامین خواهد شد؛ تخصیص ارز و صدور مجوزهای وارداتی لازم باید افزایش یابد.
علیآبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش تخصیص ارز صنایع گفت: بر اساس توافق صورت گرفته میان وزارت صمت و بانک مرکزی، صنایع صادرکننده به اندازه میزان ارز تخصیص داده شده از سوی بانک مرکزی، میتوانند ارز حاصل از صادرات خود استفاده کنند.
محمدیاسر طیبنیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در این رویداد اظهار کرد: این شرکت پروژههای توسعهای مختلفی در حال اجرا دارد که بخشی از آن در مناطق محروم است. اگرچه این پروژهها وظیفه فولاد مبارکه در مقابل نظام است، اما اکنون این شرکت برای اجرای پروژههای خود با مشکلات مختلفی از جمله تخصیص ارز مواجه شده و میشود. با اینکه صنعت خودروسازی نیاز اصلی کشور محسوب میشود و تنها کارخانه تامینکننده ورق مورد نیاز این صنعت در کشور، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری است، اما چالشهای یاد شده در مسیر فعالیت این شرکت نیز وجود دارد.
وی افزود: توسعه کمی، کیفی و متوازن یکی از رویکردهای اصلی شرکت فولاد مبارکه است. در این مسیر، ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد از سنگ تا رنگ دنبال و سرمایهگذاریهای مناسبی برای پر کردن خلاهای موجود انجام شده است. همچنین انجام توسعهها در برخی مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیتهای جغرافیایی کشور در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کلنگزنی خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به منظور افزایش تولید در مسیر تامین نیازهای صنعت خودروسازی رقم خورد. این شرکت تنها تامینکننده ورقهای گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور است، اما با توجه به حجم نیاز شرکتهای خودروساز و محدودیت تولید، نیاز کشور به طور کامل تامین نمیشود. با اضافه شدن ۴۵۰ هزار تن ظرفیت جدید طی ۲ تا ۳ سال آینده با این طرح توسعهای تلاش میکنیم که نیاز صنعت را برطرف کنیم.
حمید شجاعی، مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، نیز در بخش دیگری از این رویداد با اشاره به سیزدهمین سالگرد بهرهبرداری این شرکت اظهار کرد: مشکل اصلی شرکت ورق خودرو در مسیر تامین ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور، تامین ورق خام است که زنجیره تولید ورق گالوانیزه را در این شرکت تحت تاثیر قرار میدهد. با توجه به تکلیف دولت به خودروسازان مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، زنجیره بالادستی نیز باید متناسب با آن ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.
وی افزود: خوشبختانه رشد تولید در شرکت ورق خودرو آغاز شده و افزایش ۳۲ درصدی تولید نسبت به سال گذشته در این شرکت به ثبت رسیده است. با اینکه بیشتر این افزایش تولید به شرکتهای خودروساز تعلق گرفته، اما نیاز این صنعت بیشتر از این مقدار است و باید بتوانیم با افزایش تولید، این کمبود را نیز جبران کنیم. یکی از اقدامات این شرکت در مسیر یاد شده، ثبت سفارش برای واردات ورق فولادی خام بود که با مشکلاتی از جمله تامین ارز مواجه شد. خوشبختانه یکی از دستاوردهای سفر وزیر صمت، تخصیص ارز برای واردات ورق خام و به دنبال آن تحویل به موقع ورق مورد نیاز خودروسازان است.
مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت: از سوی دیگر با توجه به سهمیه بیشتر خودروسازان نسبت به شرکت ورق خودرو در سامانه بهینیاب، به منظور ایجاد تعادل بین تولید و مصرف، وزیر صمت با توجه موشکافانه به این چالشها دستور افزایش سهمیه این شرکت را صادر کرد. این اقدام قطعا باعث تسهیلگیری در مسیر تولید ورقهای گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی در کشور میشود.
شجاعی تصریح کرد: خط تولید ورق گالوانیزه خودرویی شماره ۲ شرکت ورق خودرو میتواند تحول چشمگیری در صنعت خودروسازی کشور ایجاد کند و ارزش افزوده بسیار بالایی برای این شرکت به ارمغان آورد. بر اساس مطالعات بازار، در افق ۱۴۰۶ نیاز صنایع خودروسازی به ورق گالوانیزه حدود ۸۵۰ هزار تن است. با توجه به این موضوع، کلنگ طرح توسعهای یاد شده با مصوبه گروه فولاد مبارکه زده شد. شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به پشتوانه ۱۳ سال تجربه خود، بهترین مکان برای اجرای چنین طرحهای توسعهای است.
گفتنی است شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به عنوان عضوی از گروه صنعتی فولاد مبارکه، تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه مورد نیاز صنعت خودروسازی و لوازم خانگی کشور است که سالانه ۴۰۰ هزار تن ورق فولادی در گریدهای مختلف تولید میکند. با توجه به نیاز صنایع خودروسازی، ظرفیت و تنوع تولید گریدهای ویژه این شرکت تا سه سال آینده به ۸۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.