تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۲۳۹۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سبزپوشی فلزات با کاهش نرخ تورم

‌می‌متالز - فدرال رزرو عصر سه‌شنبه تورم ماه اکتبر را ۳.۲ درصد اعلام کرد و واکنش بازار فلزات به این خبر مثبت بود. مس و روی صعودی شدند و فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره و پلاتینیوم نیز عصر سرسبزی پشت سر گذاشتند. تحلیل‌گران معتقدند با کاهش تورم، فشار ابزار‌های انقباضی به بازار کامودیتی‌ها کاهش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، بازار فلزات در عصر پاییزی روز گذشته واکنش مثبتی به کاهش نرخ تورم نشان دادند. فدرال رزرو روز سه‌شنبه نرخ تورم ماه اکتبر را اعلام کرد. تورم ماهانه از ۳.۷ درصد به ۳.۲ درصد رسید و تورم هسته نیز با اینکه پیش‌بینی می‌شد در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ثابت مانده است، از سطح ۴.۱ درصد به ۴ درصد رسید. کاهش تورم در کنار سخنرانی‌های هفته گذشته رییس فدرال رزرو امید را به بازار فلزات بازگرداند.

پاول هفته گذشته برخلاف همیشه از ادامه سیاست‌های انقباضی کمتر صحبتی به میان آورد و نسبت به کاهش تورم خوش‌بین بود. همین مساله کافی بود تا در کنار کاهش نرخ تورم فلزات جشن پاییزی سبزی برپا کنند. قیمت مس با افزایش بیش از ۱۰۰ دلاری در روز سه شنبه تا ۸ هزار و ۲۷۰ دلار پیش‌روی کرد. مس با این پیش‌روی موفق شد سطح قیمتی مهمی را پشت سر بگذارد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت هر تن مس به سطح ۸ هزار دلار رسیده و بسیاری از تحلیل‌گران منتظر بودند تا مس این سطح قیمتی را از دست بدهد، ولی برخلاف انتظارات قیمت مس صعودی شد و اکنون سطح کلیدی ۸ هزار و ۳۰۰ دلار را در پیش دارد.

قلع و روی نیز عصر سه‌شنبه در واکنش به نزول تورم، افزایشی شدند. قیمت فلز روی عصر سه‌شنبه با ۵۰ دلار افزایش به مرز ۲ هزار و ۶۰۰ دلار رسید. فلز روی از ماه ژوئیه تا کنون موفق نشده است سطح قیمتی ۲ هزار و ۶۰۰ دلار را پشت سر بگذارد. قیمت قلع نیز تا نزدیک ۲۵ هزار دلار به ازای هر تن پیش‌روی کرد. انتظار می‌رود در معاملات پایانی این هفته قیمت سنگ‌آهن نیز به روند صعودی خود ادامه دهد، زیرا کاهش سیاست‌های انقباضی خبر خوبی برای بازار سنگ‌آهن خواهد بود.

در کنار فلزات پایه و سنگ آهن، فلزات گران‌بها نیز واکنش مثبتی به کاهش تورم نشان دادند. انس طلا از محدوده ۱۹۴۱ دلار تا ۱۹۷۱ دلار صعودی شد. پیش‌از این فعالان بازار روند کلی انس طلا را نزولی می‌دانستند، ولی با شوک عصر سه‌شنبه روند قیمتی انس طلا صعودی شد. مشابه همین اتفاق در بازار نقره تکرار شد.

قیمت انس نقره از ۲۲ دلار و ۳۳ سنت تا ۲۳ دلار و ۱۱ سنت رشد کرد. رشد قیمت نقره در عصر سه‌شنبه به مراتب بالاتر از طلا بود. سایر فلزات گران‌بها مانند پلاتینیوم عصر سرسبزی را پشت سر گذاشتند. تحلیل‌گران معتقدند با کاهش تورم، فشار فدرال رزرو به بازار‌ها با سیاست‌های انقباضی کاهش پیدا می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده