تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۳۸
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۲۲۸۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بررسی کارنامه ۶ماهه فلزات اساسی

‌می‌متالز - یک تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی وضعیت ۶ماهه صنعت فلزات اساسی و بهترین سود ساخته شده در این صنعت پرداخت.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم سماوی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: گزارش کلی تابستان ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۲ بازار حاکی از آن است که فروش ۱۰ درصد و سود خالص ادرصد افزایش داشته است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی تابستان ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد افزایش فروش و ۴۰ درصد افزایش سود خالص مواجه بوده است. این درمورد کلیت بازار است که بهبود وضعیت بنیادی آن را نشان میدهد و عموما به دلیل افزایش نرخ در صنایع کامودیتی محور است. وی افزود در تابستان ۱۴۰۲ سهم فلزات اساسی از کل فروش بازار سرمایه،۲۳ درصد در بهای تمام شده ۲۰ درصد و در سود خالص ۳۷ درصد بوده است. یعنی بیش از یک سوم سود خالص بازار سرمایه که در تابستان گزارش شده برای فلزات اساسی بوده است؛ بنابراین بخشی از درایور اصلی بازار سرمایه از منظر بنیادی صنعت فلزات اساسی بوده است. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد این صنعت در تابستان ۱۴۰۲ با فروش ۱۸۷ همتی همراه بوده و در قیاس با فروش بهار ۱۴۰۲ که ۱۸۹ همت بوده کاهشی ادرصدی داشته است. اما در قیاس با مدت مشابه سال قبل که فروش ۱۲۰ همتی را تجربه کرده ۵۶ درصد افزایش داشته است. این افزایش در فروش عموما به دلیل افزایش نرخ ناشی از رشد دلار بوده است، نه نرخ‌های کامودیتی جهانی بنابراین علت افزایش فروش مقدار و رشد قیمت‌های جهانی، نبوده بلکه نرخ دلار به ریال بوده است.

سماوی توضیح داد در رابطه با سود خالص هم میتوان گفت در تابستان سال جاری ۵۹ همت سود خالص در صنعت فلزات اساسی شناسایی شده و نسبت به ۶۶ همتی که در بهار ۱۴۰۲، ساخته ۱۱ درصد کاهش داشته است از سوی دیگر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۴.۵ همت سود خالص داشته با افزایش ۱۳۹ درصدی مواجه شده است. اگر برآورد کلی از مقایسه ۶ ماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل داشته باشیم متوجه میشویم که سود خالص در صنعت فلزات اساسی بیش از ۱۴۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد حاشیه سود خالص این صنعت همچنان بالای محدوده ۳۰ درصد حفظ شده و در تابستان ۱۴۰۲ حاشیه سود خالص آن ۳۲ درصد بوده است؛ هرچند نسبت به حاشیه سود خالص بهار ۱۴۰۲ با میزان ۳۵ درصد افت ۳ درصدی داشته است. در مجموع محدوده بالای ۳۰ درصد همچنان این صنعت را جذاب نگه میدارد این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۱ حاشیه سود خالص این صنعت ۲۱ درصد بوده است. این تحلیلگر بازار سرمایه با نگاهی به بهترین سود ساخته شده صنعت فلزات اساسی در ۶ماهه ۱۴۰۲ و قیاس با سود سال گذشته بیان کرد: فلوله بیشترین رشد را در سود خالص به میزان ۲۱۱ درصد داشته است. همچنین فنوال با ۶۴ درصد، فخاس با ۶۲ درصد، فایرا با ۵۱ درصد و فگستر با ۳۷ درصد در رتبه‌های بعدی رشد قرار میگیرند.

به گفته سماوی، نکته‌ای که باید قابل توجه سهامداران، باشد نرخ کامودیتی‌های جهانی. است محدوده‌های دلار مشخص شده و عموم کامودیتی‌ها براساس نرخ‌های جهانی اعم از فوب خلیج، فارس شانگ‌های یا LME معامله میشوند که بستگی به آن فلز دارد و به همین خاطر نرخ‌های جهانی تعیین کننده است.

وی تصریح:کرد با توجه به کاهش سیاست‌های انقباضی ایالات متحده تا حدودی فشار فروش روی فلزات جهانی مانند اسلب، بیلت، مس سرب و روی کاهش داشته و بعید است قیمت‌های جهانی اطلاح و ریزش تجربه کند، اما رشد قیمت‌ها مستلزم افزایش در سمت تقاضاست که عموم متقاضیان کامودیتی‌ها در جهان هم چین است. در این میان با توجه به اینکه رشد GDP چین از آنچه در سال ۲۰۲۳ برآورد میشد کمتر بود همچنان قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها مخصوصا فلزات اساسی در رکود نسبی به سر میبرد بنابراین انتظار ریزش در کامودیتی‌های جهانی نداریم و اگر رشدی داشته باشند، قطعا فلزات اساسی در فصل پاییز عملکرد بهتری نسبت به فصل تابستان خواهند داشت.

منبع: آوای آگاه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده