تاریخ: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۷
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۲۴۹۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازده متفاوت سهام گروه فلزات اساسی بازار سرمایه

‌می‌متالز - اول فروردین تا پایان آبان ماه سهام گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه بازده متفاوتی به ثبت رساندند. قیمت بعضی از آن‌ها مانند فسازان بیش از ۵۰ درصد رشد کرد و قیمت تعدادی از آن‌ها تا ۳۰ درصد کاهشی بود.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه در سال جاری روند صعودی یا نزولی قوی نداشت با این حساب برآیند شاخص‌ها از اول فروردین تا پایان آبان ماه مثبت بود. شاخص کل در این مدت با افزایش یک درصدی از ۱ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۸۱ واحد به ۲ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۳۵ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این باره زمانی بیش از ۱۸ درصد رشد کرد. در این بازه زمانی گروه فلزات اساسی بازدهی متفاوتی داشت. بازدهی تعدادی از سهام این شرکت‌ها از اول سال تا پایان آبان مثبت بود و بعضی از آن‌ها بازدهی منفی به ثبت رساندند.

بازده تعدادی از شرکت‌های گروه فلزات اساسی از اول فروردین تا ۳۰ آبان به قرار نمودار زیر است:

بازده متفاوت سهام گروه فلزات اساسی بازار سرمایه

سهام فسبزوار با بازدهی ۵۷ درصدی بیشترین بازده را در میان شرکت‌های بالا ثبت کرد. بازدهی سهام فجر، فپنتا و فولای نیز در این مدت بالاتر از ۳۰ درصد بود. با این حساب سرمایه‌گذاران در سهام این شرکت‌ها در مدت ۸ ماه بیشتر از نرخ سپرده سود کردند. بازدهی سرمایه‌گذاری ارفع، فغدیر، فنورد و فسوژ نیز در این مدت مثبت بود، ولی تعدادی از شرکت‌های گروه فلزات اساسی در این ۸ ماه بازدهی منفی سنگینی به ثبت رساندند.

روند نزولی قیمت سهام از اواسط اردیبهشت ماه باعث شد تا بازدهی ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌های گروه فلزات اساسی نزولی باشد. بازدهی ۶ ماهه این شرکت‌ها به قرار نمودار زیر است:

بازده متفاوت سهام گروه فلزات اساسی بازار سرمایه

در شرکت‌های مورد بررسی از گروه فلزات اساسی تنها سهام فسبزوار بیش از ۳۰ درصد رشد کرد و بازدهی تمام شرکت‌ها منفی بود. بازدهی ۶ ماهه فنورد، فوکا، هرمز، فجهان و فخوز در این مدت بیش از ۳۰ درصد منفی بود. بازدهی شرکت فجر در این بازه زمانی تقریبا صفر بود. با این حال در طول ۳ ماه گذشته شرایط برای گروه اساسی بهتر شد و قیمت سهام بسیاری از آن‌ها رشد کرد.

بازدهی ۳ ماهه این شرکت‌ها به قرار نمودار زیر است:

بازده متفاوت سهام گروه فلزات اساسی بازار سرمایه

مقایسه بازدهی ۳ ماهه و ۶ ماهه نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت‌ها در گروه فلزات اساسی در طول ۳ ماه گذشته صعودی بود. در طول ۳ ماه ذوب بالاترین بازدهی را ثبت کرد و پس از آن فسبزوار قرار می‌گیرد. فجر، فپنتا و کاوه نیز بازدهی مثبتی در طول ۳ ماه گذشته ثبت کرده‌اند. ضمن اینکه زیان سهام بسیاری از شرکت‌های این گروه در دوره ۶ ماهه کمتر از ۳ ماهه است. برای مثال زیان ۶ ماهه فخوز بیش از ۳۱ درصد بود، ولی در ۳ ماهه به کمتر از ۲ درصد رسید. در صورت ادامه این روند سهام گروه فلزات اساسی بازدهی سالانه مثبتی به ثبت می‌رسانند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده