تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۲۳۱۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش عرضه و کاهش رونق بازار فلزات باتری

‌می‌متالز - در دنیای پر سرعت فلزات مورد استفاده در تولید باتری، سال ۲۰۲۲ خیلی دور به نظر می‌رسد. آن زمان، قیمت‌ها افزایش یافت، خودروسازان نگران کمبود طولانی‌مدت بودند و ایلان ماسک هزینه‌های لیتیوم را «دیوانه‌کننده» توصیف کرد. یک سال و نیم بعد از اظهارات مدیر عامل شرکت تسلا، پویایی بازار برای فلزات حیاتی تغییر کرده است. لیتیوم امسال تا کنون تقریبا ۷۰ درصد سقوط کرده است، در حالی که نیکل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. کبالت نیز کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، این سه ماده اولیه از اجزای باتری خودرو‌های برقی اکنون جزو کومودیتی‌هایی با بدترین عملکرد‌ها در جهان هستند. با کاهش رشد فروش خودرو‌های برقی و همچنین افزایش عرضه از چین، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو قیمت‌ها کاهش یافته است و این نشان یم دهد مسیر به سمت سوخت‌های پاک‌تر بعید است که مسیر همواری باشد.

فروش خودرو‌های برقی همچنان در حال افزایش است، اما نرخ بهره بالاتر و شرایط نامطمئن اقتصادی در اقتصاد‌های بزرگ تقاضای مصرف کننده را کاهش می‌دهد. در چین، بزرگترین بازار، رشد سال به سال کاهش یافته است. حال قیمت‌های پایین‌تر این فلزات باعث کاهش هزینه‌ها برای خودروسازان و تولیدکنندگان باتری شده و می‌تواند منجر به ارزان‌تر شدن خودرو‌های برقی برای مصرف‌کنندگان شود.

با این حال، هنوز خطرات مثبتی برای فلزات باتری وجود دارد. سیتی گروپ در یادداشتی در ماه گذشته گفت، احتمال اینکه اندونزی، که بیش از نیمی از نیکل جهان را تولید می‌کند، بتواند گام‌های سیاستی برای افزایش قیمت‌ها بردارد، در حال افزایش است. در همین حال، چین در حال برنامه ریزی برای افزایش ذخایر استراتژیک کبالت خود است که در صنایع دفاعی و هوافضا نیز مهم است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده