به گزارش میمتالز، شادی مالکی در مورد وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها با تاکید بر اهمیت معاینه فنی این گروه وسایل نقلیه، خاطرنشان کرد: برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل میشوند و سهم تولید آلایندههای گازی نزدیک به ۸۰درصد عنوان میشود که از این ۸۰درصد سهم خودروهای سبک ۳۷درصد و سهم موتورسیکلتها ۲۱درصد است. وی گفت: در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلانشهرهاست، خودروهای دیزلی سهم قابل ملاحظهای دارند و موتورسیکلتها در اینجا یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص میدهند.
مالکی با بیان اینکه بسیاری از موتورسیکلتهایی که در شهر تردد میکنند، کاربراتوری هستند که آلایندگی آنها چند برابر یک دستگاه خودروی انژکتوری یورو ۲ است، گفت: به دلیل نحوه قرارگیری پلاک موتورسیکلتها یا مخدوش بودن پلاک آنها، امکان شناسایی موتورسیکلتهای متخلف توسط دوربینهای مکانیزه ترافیکی وجود ندارد.
وی افزود: با وجود اینکه در ماده ۶ قانون هوای پاک، همه وسایل نقلیه موتوری ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی هستند و موتورسیکلتها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما با توجه به موانعی که در اعمال قانون موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی وجود دارد، عملا شاهد مراجعه مالکان این وسایل نقلیه به مراکز نیستیم. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در جلساتی که با پلیس راهور داشتیم پیشنهادی به جهت سامان دهی تردد موتورسیکلت ارائه کردیم، گفت: بر اساس این پیشنهاد در گام اول یکسری از اولویتهای ما در پایش وسیله نقلیه موتوری برای موتورسیکلتها لحاظ میشود تا بتوانیم یک داده مستند داشته باشیم از اینکه وضعیت موتورسیکلتها در حوزه معاینه فنی به چه صورت است؛ یعنی مثلا ترمز، چراغهای اخطار، وضعیت مخدوش بودن یا نبودن پلاک، دودزا بودن یا نبودن و صداهای غیرمتعارف چک و رصد شود و به تدریج طی سالهای آتی بتوان الزامات معاینه فنی موتورسیکلتها را جدیتر از گذشته تعمیم داد.
منبع: دنیای اقتصاد