به گزارش میمتالز، افزایش قیمت این بار به بازار موتورسیکلت رسید. ممنوعیت واردات خودرو، عرضه قطرهچکانی محصولات خودروسازان به بازار و در آخر فاصله قیمتی خودروها در درب کارخانه و بازار موجب شد که تقاضا در بازار بهشدت افزایش پیدا کرده و به تبع آن نیز قیمت خودرو رشد بیرویهای را تجربه کند. همین مساله گرانی خودروها باعث شد که افراد زیادی در جامعه توان خرید آنها را نداشته باشند و به سمت بازار موتورسیکلت گرایش پیدا کنند.
روند فزاینده تقاضا در این بازار موجب شد که تنوع در موتورهای تولیدی رفته رفته بالا رود. با اینکه به دنبال افزایش تقاضا تولید موتور هم افزایش یافت، اما بازار این کالا هم مانند بازار خودرو، روند رشد قیمتها را پیش گرفت.
رشد قیمت موتورسیکلت که بهنوعی جانشین خودرو برای افراد جامعه است تا جایی ادامه داشت که این کالا هم به کالای لوکس تبدیل شد. اما این پرسش مطرح میشود که آیا موتور واقعا تبدیل به یک کالای لوکس شده است؟
باید به این نکته اشاره کرد که لوکس شدن موتورها، صرفا به معنای بهای بالایی است که باید برای خرید آن پرداخت و در سطح بازار موتورهایی بهعنوان موتورسیکلتهای لوکس خرید و فروش میشوند که مردم عادی توانایی خرید آنها را ندارند.
یک عضو انجمن موتورسیکلت ایران گفت: افزایش تقاضا باعث رشد قیمت شد. به نحوی که اکنون قیمت موتورسیکلت از ۵۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان است. چنین افزایش نرخی باعث شد این محصول به عنوان کالای لوکس به شمار بیاید.
ابوالفضل حجازی در ادامه توضیح داد: در گذشته قیمت موتورسیکلتهایی که در ایران تولید میشد بین سه میلیون تا پنج میلیون تومان بود. به همین دلیل اصولاً جزو کالای سرمایهای به شمار نمیرفت، اما اکنون جزو کالاهای لوکس به شمار میرود.
بررسیها نشان میدهد که قیمت موتور در بازار از سقف ۴۰ میلیون تومان تا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است. برای مثال، موتورسیکلتهای پرواز در بازه قیمتی حدودا ۳۵ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان به فروش میرسند.
در آگهیهای خرید و فروش موتور، محصولات میلیاردی نیز پیدا میشود. یک مدل موتور هوندا در بازار حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. البته همه مدلهای این برند گرانقیمت نیستند. مدل دیگری از موتور هوندا حدودا ۱۵۰ میلیون در بازار ارزش دارد.
موتورهای پرطرفدار وسپا (اصلی) در در بازه قیمتی بین ۳۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان عرضه میشوند.
نگاهی به بازه قیمتی و مدل موتورها نشان میدهد که بازه قیمتی همه این کالاها پایین نیست. موتورسیکلت سوزوکی در حال حاضر در بازار به حدود ۳۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. موتور یاماها MT ۲۵، ۱۴۰۱ نیز در همین بازه قیمتی قرار گرفته و با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
صحبتهای حجازی نشان میدهد که علاوه بر سقفشکنی قیمت دلار، عرضه خودرو هم بر این افزایش بهای موتورسیکلت هم اثر گذاشته است. البته با توجه به تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور، این کالا مانند کالاهای دیگر در ایران با افزایش قیمت نجومی همراه شده است.
به نظر میرسد که متقاضیان در این بازار چاره دیگری به جز خرید موتور ندارند. چراکه اکثر این خریداران به دلیل محدودیتها و عدم توانایی مالی به جای خرید خودرو، سراغ گزینه دوم یعنی خرید موتور رفتهاند. در نتیجه تقاضا نمیتواند با این نوسانات کاهش چشمگیری داشته باشد. البته در این میان افرادی هم هستند که به دلیل علاقه شخصی موتور را به خودرو ترجیح میدهند و یا همزمان از هر دو وسیله نقلیه استفاده میکنند.
حجازی در این گفتگو به این نکته اشاره کرد که هماکنون حدود ۷۰ هزار دستگاه در انبار موتورسیکلتسازان است و با آمدن بهمن و استقبال از بهار، فروش مجدد افزایش مییابد. با این صحبتها میتوان پیشبینی کرد که قیمت موتورسیکلت در بهمنماه به علت افزایش تقاضا با نوساناتی همراه شود.
از طرفی دیگر، علی عرب، عضو انجمن این صنعت در مصاحبهای اعلام کرد که تولید موتورسیکلتسازان در پنج سال اخیر ۶۰ درصد افت داشته است.
او توضیح داد: تا قبل از سال ۹۶، سالانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه موتور در کشور تولید میشد، اما هماکنون این تعداد به حدود ۲۵۰ هزار دستگاه رسیده است.
به نظر میرسد موتورسیکلتسازان مانند خودروسازان با مشکلات تولید همراه هستند و عرضه موتور به بازار بهصورت قطرهچکانی است. در نتیجه وضعیت بازار این کالا هم مانند بازار خودرو، با مشکلات قیمتی و خرید و فروش همراه خواهد بود.
منبع: تجارت نیوز