تاریخ: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۵۵۴
کد خبر: ۲۸۰۷۲۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی برای اولین بار توسط محققان ایرانی

تولید بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی برای اولین بار توسط محققان ایرانی
‌می‌متالز - متخصصان دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در کشور موفق به ساخت بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی شدند؛ این در حالی است که تاکنون و با توجه به ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، تمامی بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به صورت وارداتی تامین می‌شد.

به گزارش می‌متالز، گروه صنعتی کهربا ماشین پارسیان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف است که در زمینه تولید دوچرخه‌های برقی فعالیت دارد. این مجموعه در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده دوچرخه‌های برقی در کشور بوده و محصولات خود را با نام تجاری ایویتک (EvTech) به بازار عرضه می‌کند.

این شرکت دانش‌بنیان که توسط فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده، توانسته است دانش طراحی قطعات کلیدی دوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی شامل مجموعه باتری، کنترل کننده موتور، سیستم مدیریت باتری (BMS) و موتور را بومی‌سازی کرده و این قطعات را به صورت انبوه به تولید برساند.

تولید بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی برای اولین بار توسط محققان ایرانی

علاوه بر دانش فنی، شرکت کهربا ماشین پارسیان با تکیه بر سرمایه بخش خصوصی، آزمایشگاه تست باتری‌های لیتیومی را راه‌اندازی کرده است. این آزمایشگاه با انجام تست‌های مختلف بر روی باتری‌های لیتیومی، عملکرد و طول عمر این باتری‌های پرمصرف را ارزیابی می‌کند. دانش فنی موجود در شرکت به همراه بهره‌مندی از تجهیزات تست سبب شده است تا قطعات تولیدی به‌صورت جداگانه در خطوط تولید تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، مصرف کنندگان تجاری پک‌های باتری لیتیومی، شارژر و BMS‌های آن نیز از زمره مشتریان مجموعه ایویتک به حساب می‌آیند.

معین معینی رییس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف درباره تولید بدنه‌های جدید برای دوچرخه‌های برقی گفت: با توجه به موفقیت گروه صنعتی کهربا ماشین در زمینه طراحی و تولید تجهیزات الکتریکی دوچرخه‌های برقی، در سال ۱۴۰۱ تمرکز ما بر تولید بدنه‌های دوچرخه‌های برقی قرار گرفت.

وی افزود: ساخت و تولید بدنه دوچرخه‌های برقی به دلیل ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، فرآیندی دشوار بوده که دستیابی به محصول اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را دور از دسترس می‌سازد. همین دشواری‌ها باعث شده که تمامی بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به صورت وارداتی تامین شود. با توجه به پیچیدگی موجود و با همکاری کارشناسان شرکت و متخصصان خبره در زمینه آلومینیوم و بدنه دوچرخه، شرکت ایویتک توانست برای اولین بار نمونه بدنه دوچرخه‌های برقی را به صورت بومی در کشور تولید کند.

معینی ادامه داد: از ویژگی‌های کلیدی بدنه تولیدشده توسط ایویتک، قرارگیری باتری دوچرخه در درون بدنه دوچرخه است. این طراحی علاوه بر بهبود ظاهر دوچرخه، امنیت بیشتری برای پک باتری در مقابل ضربات فراهم می‌آورد. همچنین بدنه تولید شده توسط ایویتک با بهترین قطعات برقی این شرکت ترکیب شده تا دوچرخه برقی با ظاهر خاص و سواری جذاب را تولید کرد. نمونه تولیدشده از موتور ۵۰۰ وات برخوردار بوده و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت و پیمایش ۴۰ کیلومتر را دارد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف خاطرنشان کرد؛ موتور استفاده شده در این نمونه نسبت به نمونه‌های خارجی دارای توان بیشتر و گشتاور بالاتری است که استفاده از این دوچرخه را در شیب‌های تهران لذت بخش می‌کند. به علاوه، استفاده از ترمز‌های هیدرولیکی پرقدرت امنیت دوچرخه در سرعت بالا و ترمزگیری‌های شدید را تضمین خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده