تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۲۸۰۷۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عدم بازیابی صادرات ورق آلومینیومی آمریکا

‌می‌متالز - تجارت ورق از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ به طور کلی روند صعودی داشته است. در سال ۲۰۲۱، تجارت ورق آلومینیوم حدود ۱۱ میلیون تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۱۹.۷ درصد رشد داشت. تجارت ورق در سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری ویروس کرونا افت قابل توجهی پیدا کرد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۳.۱ درصد تجارت ورق در دنیا در مقایسه با سال گذشته کاهش داشت. بیشترین میزان افت در بین کشور‌های برتر صادرکننده ورق، به آمریکا اختصاص یافت. علاوه بر مشکلاتی که ویروس کرونا در تولید و تجارت در آمریکا داشت، کاهش تولید ورق که از گذشته اتفاق افتاده بود، از دیگر دلایل افت ۲۱.۲ درصدی صادرات ورق در آمریکا بود. چین با صادرات ورق ارزان‌قیمت توانست بخشی از بازار آمریکا را از آن خود کند که به مرور زمان باعث دامپینگ ورق آلومینیوم در آمریکا شد و تولید این محصول روند نزولی پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، ورق آلومینیوم از جمله مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی از لحاظ تنوع کاربردی به شمار می‌روند. یکی از کاربرد‌های ورق آلومینیوم در صنعت ساختمان است. آلومینیوم دارای ویژگی بازتاب دهندگی بسیار بالایی در مقابل طیف وسیعی از نور شامل نور مادون قرمز تا فراتر از مرئی است که کمک شایانی به عایق‌سازی ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌کند. ورق آلومینیومی به خاطر طول عمر بالا، سبکی و بازتاب دهندگی عالی نور، به صورت تایل و دامپا در سقف‌های کاذب، کامپوزیت پنل در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه‌براین، خاصیت نفوذ‌ناپذیری در کنار ویژگی نسبت استحکام به وزن بسیار بالای ورق آلومینیومی، سبب گسترش کاربرد‌های آن در بسته‌بندی مواد آشامیدنی فاسدشدنی به صورت قوطی‌های نوشیدنی شده است.

ویژگی انتقال حرارتی بالای آلومینیوم، مصارف آن را در ساخت بسیاری از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی خانه از جمله یخچال‌ها و مایکرویو‌ها و همچنین ظروف آشپزی در صنایع لوازم بادوام مصرفی توسعه داده است. در صنعت حمل‌و‌نقل نیز نسبت استحکام به وزن بالای آلومینیوم در کنار طول عمر بالا، از کلیدی‌ترین ویژگی‌های آن برای گسترش مصارف ورق آلومینیومی در این صنعت بوده است که باعث شده در واگن‌های مسافری مورد استفاده قرار بگیرد.

در صنایع تجهیزات و ماشین‌آلات، ورق آلومینیومی به دلیل سبک‌وزنی و مقاومت به خوردگی خوبی که دارد، کاربرد‌های مختلفی به صورت تابلو‌های برق، پلیت‌های راهنما در ماشین‌های مورد استفاده در صنایع نساجی و ساخت مخازن نگهدارنده مواد فوق سرد دارد. گفتنی است که آلومینیوم، به خاطر ساختار کریستالی «FCC» که دارد، در دمای بسیار پایین خواص مکانیکی بهتری از خود بروز می‌دهد. ازاین‌رو برای ساخت مخازن نگهدارنده مواد فوق سرد که در آن وزن مخزن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، از ورق آلومینیومی استفاده می‌شود.

روند صعودی تجارت ورق آلومینیوم


نمودار یک، تجارت ورق آلومینیوم جهان از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. به طور کلی، روند تجارت ورق آلومینیوم در دنیا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه تجارت ورق از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، حدود ۴.۵ درصد بود. در سال ۲۰۲۰، میزان تجارت ورق حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۱۳.۱ درصد افت داشت. مهم‌ترین دلیل کاهش تجارت جهانی ورق، شیوع بیماری کرونا بود که بازار آلومینیوم را مانند سایر بازار‌ها تحت تاثیر قرار داد. با پاندمی کرونا، تولید آلومینیوم پرایمری و به تبع آن تولید ورق آلومینیوم نیز کاهش پیدا کرد. بیشترین میزان تجارت مربوط به کشور چین است که هر ساله حدود دو میلیون و ۸۰ هزار تن ورق آلومینیوم صادر کرده است. در سال ۲۰۲۰، میزان صادرات ورق چین حدود دو میلیون و ۳۴۰ هزار تن بود که با رشد ۲۶.۶ درصدی در سال ۲۰۲۱، به حدود دو میلیون و ۹۶۰ هزار تن افزایش یافت و کاهشی که از ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد را جبران کرد. در سال ۲۰۲۰ صادرات ورق چین در مقایسه با سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰.۷ درصد کاهش داشت. پس از چین، کشور آلمان، دومین صادرکننده بزرگ ورق آلومینیومی در دنیا بوده است که هر ساله به طور متوسط، حدود یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن از این محصول را صادر می‌کند. میزان صادرات ورق آلمان در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۸.۷ درصد رشد داشت. پس از آلمان، کشور‌های آمریکا، کره جنوبی و فرانسه، جزو بزرگترین صادرکنندگان ورق در دنیا بودند.

عدم بازیابی صادرات ورق آلومینیومی آمریکا

کاهش صادرات ورق آلومینیوم ایالات متحده


به طور کلی صادرات ورق آمریکا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ روند نزولی داشته است. نرخ رشد مرکب سالانه صادرات این کشور حدود منفی ۶.۱ درصد بود. میزان صادرات ورق در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳۵ هزار تن بود که در سال ۲۰۲۱ به ۵۱۳ هزار تن کاهش یافت. برخلاف بسیاری از کشور‌ها که پس از واکسیناسیون جهانی برای ویروس کرونا، توانستند ضرر وارده را جبران کنند، اما آمریکا نتوانست به سطح پیشین خود برسد. یکی از دلایل مهم روند نزولی تولید ورق در آمریکا، واردات از چین بوده است. چین با صادرات ورق‌های ارزان توانست بخشی از بازار این کشور را از آن خود کند. در سال ۲۰۱۷، چین با صادرات ۵۰۳ هزار تن ورق، سهم ۴۱.۶ درصدی از بازار واردات این محصول در آمریکا را به خود اختصاص داد که بیشترین سهم چین در بازار ورق آمریکا بود. آمریکا برای مقابله با دامپینگ چین، عوارض وارداتی این محصولات را از چین به شدت افزایش داد و این امر نگرانی‌های زیادی را بابت کسری عرضه این محصول در ایالات متحده به وجود آورد و حتی سبب افزایش پریمیوم‌های آن در این منطقه شد. در سال ۲۰۱۸ با عوارض وارداتی سنگین برای کالا‌های چینی، سهم چین در بازار ایالات متحده نزولی شد و در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

صادرات ورق آمریکا در سال ۲۰۲۱، حدود ۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. بزرگ‌ترین مشتری ورق آمریکا، کشور کانادا بود که هر ساله حدود ۳۴۶ هزار تن از این محصول وارد می‌کرد. در سال ۲۰۱۲، کانادا حدود ۳۵۴ هزار تن واردات ورق از آمریکا داشت که در سال ۲۰۲۱، به ۲۸۱ هزار تن کاهش یافت. سهم کانادا از صادرات ورق آمریکا در سال ۲۰۱۲، حدود ۳۹.۳ درصد بود که در سال ۲۰۲۱ به ۵۴.۷ درصد رسید. برخلاف کاهش میزان واردات ورق کانادا از مبدا آمریکا، سهم این کشور به دلیل کاهش قابل توجه در کل صادرات ورق، افزایش یافت. پس از کانادا، کشور‌های مکزیک و چین از دیگر مشتری‌های ورق این کشور بودند. پس از جنگ تجاری چین و آمریکا، کشور چین نیز واردات خود از آمریکا را کاهش داشت. نرخ رشد مرکب سالانه واردات ورق چین از آمریکا، حدود منفی ۱۸.۳ درصد از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بود.

عدم بازیابی صادرات ورق آلومینیومی آمریکا

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده