تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۲۴۳۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صیانت مجلس از سهامداران در برنامه هفتم توسعه

‌می‌متالز - ساختار تمام بازار‌های دنیا و همچنین بازار‌های سرمایه، این روز‌ها به سمت شفافیت پیش رفته و به عبارتی می‌توان گفت که راهی به‌جز شفافیت در مقابل آن‌ها وجود ندارد. با توجه به اینکه تمامی بازار‌های دنیا این مسیر را انتخاب کرده اند، بهتر است ایران نیز از تجارب کشور‌های دنیا استفاده کند؛ چراکه مشکلات فعلی موجود در اقتصاد کشور و حتی بازارسرمایه در گذشته برای سایرین اتفاق افتاده و آن‌ها چاره راه را پیدا کرده اند.

به گزارش می‌متالز، به‌عنوان مثال، در گذشته دنیا به دنبال افشا کردن معاملات اینساید تریدر‌ها بود، اما بعد‌ها متوجه هزینه‌های سنگین این عمل شد و تاوان هزینه‌های گزاف برای سیستم‌های نظارتی و فساد در آن‌ها را داد.

سرانجام پس از کسب تجربه‌های بسیار، دنیا متوجه شد که بهترین راه، رفتن به سمت شفافیت است، در نتیجه تمام معاملات اشخاصی که صاحب نفوذ شخصی، شرکتی یا سهامداری هستند، افشا می‌شود تا حق سهامداران خرد ضایع نشود. همان‌طور که گفته شد، ایران باید از تجارب سایر کشور‌ها استفاده کند و در نتیجه برای افزایش شفافیت نمایندگان مردم در مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، سازوکار رفع تعارض منافع و شفافیت در سهامداری شرکت‌ها را مشخص کردند. اگر این گونه مصوبات در سال‌های گذشته شکل می‌گرفت، شاهد اتفاقاتی مانند چندلایه‌ای شدن هلدینگ‌ها نبودیم. از مشکلات چندلایه‌ای بودن هلدینگ‌ها باید به این موضوع اشاره کرد که سهامداران خرد در جریان اطلاعات قرار نمی‌گیرند و عملا دست به خرید سهامی می‌زنند که اطلاعی از عملکرد مدیران هلدینگ و سهامداران عمده ندارند.

شاهین چراغی/ کارشناس ارشد بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده