تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۲۴۳۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر دارایی شرکت سبدگردان آگاه، در آستانه پذیره‌نویسی صندوق بخشی خودرویی اتوآگاه، تشریح کرد

گام خودرویی آگاه در مدیریت ETF‌ها

‌می‌متالز - سرمایه‌گذاری در بازار‌های دارایی، به خصوص بازار سهام، نیازمند تجربه زیاد و وقتی کافی است؛ چرا که هر یک از نماد‌های موجود در بازار یادشده دارای شرایطی هستند که بررسی آن‌ها از لحاظ بنیادی و تکنیکی مداقه و سواد مالی می‌طلبد. از همین رو همواره متخصصان این حوزه تلاش می‌کنند با ابداع ابزار‌های مالی به فعالان کم‌تجربه‌تر این بازار کمک کنند تا ضمن کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف از نوسان‌های گاه و بیگاه آن عبور کرده و بتوانند صرفا با دارا بودن دیدی کلی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مبادرت کنند.

به گزارش می‌متالز، یکی از ابزار‌هایی که در سال‌های اخیر توانسته است توجه و اقبال فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کند، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله است که تنوع ماهوی این صندوق‌ها همه‌روزه رو به بهبود گذاشته و حالا مدیران آن‌ها با وارد شدن به حوزه صندوق‌های بخشی امکان سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در یک صنعت خاص را برای فعالان عادی بازار سهام فراهم می‌کنند. در همین راستا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌هایی که تاکنون توانسته است عملکردی مطلوب را در حوزه مدیریت سرمایه به نمایش بگذارد، شرکت سبدگردان آگاه است که پیش از این توانسته است با ارائه صندوق سرمایه‌گذاری بخشی پتروآگاه به بازار سرمایه، جای پای خود را در معاملات علاقه‌مندان به صنعت پتروشیمی محکم کند.

این شرکت در نظر دارد با تکرار تجربه صندوق مدیریت بخشی پا به عرصه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو بگذارد و با عرضه واحد‌های صندوق بخشی خودرویی آگاه، امکان سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تر را برای فعالان بازار سهام به ارمغان بیاورد. اما اینکه سازو کار صندوق بخشی خودرویی اتوآگاه که به‌زودی پذیره‌نویسی آن انجام می‌شود، چگونه است و چه تاثیری بر بازار و گروه خودرویی خواهد داشت، موضوعاتی هستند که در گفتگو با مصطفی بابالو، مدیر دارایی شرکت سبدگردان آگاه، به آن پرداخته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

موافقت اصولی تاسیس صندوق بخشی خودرویی توسط گروه آگاه گرفته شده است. عوامل و دلایلی که باعث شده آگاه اقدام به تاسیس صندوق بر روی گروه محصولات خودرو و قطعات کند چه بود و این صندوق چه ویژگی‌هایی دارد؟

با اینکه صنعت خودرو کمتر از ۴درصد از کل بازار سرمایه را از نظر ارزشی تشکیل می‌دهد، معمولا یکی از پرحجم‌ترین گروه‌های معاملاتی در ادوار مختلف بازار بوده است. در پنج‌سال گذشته به طور میانگین صنعت خودرو ۷ تا ۸درصد از ارزش کل معاملات روزانه بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر با وجود ریسک بسیار زیاد این صنعت معمولا در رالی‌های صعودی بازار، یکی از بیشترین بازدهی‌ها در بین همه صنایع را گروه خودرو داشته و از این نظر همواره مورد توجه بازار بوده است.

چقدر این صنعت را جذاب ارزیابی می‌کنید و عوامل تاثیرگذار بر بازدهی صندوق سکتور خودرو را چه می‌دانید؟

باید اشاره کرد که تغییرات نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر این صنعت است. تولید و واردات قطعات خودرو در کنار نوسان قیمت محصولات همگی تابعی از نوسانات نرخ ارز هستند و روی این صنعت به صورت بنیادی تاثیرگذارند. از طرف دیگر برخی پارامتر‌ها از جمله تغییر نگاه دولت در قیمت‌گذاری دستوری، پتانسیل به‌روز کردن دارایی‌ها در قالب تجدید ارزیابی، فروش دارایی مازاد و کاهش هزینه‌های مالی و عرضه محصولات در بورس کالا از مهم‌ترین محرک‌های موثر بر صنعت خودرو هستند که می‌توانند بر بازدهی این صنعت در میان‌مدت تاثیرگذار باشند. با دید بلندمدت‌تر نیز نیاز ایران به تعداد بیشتری خودرو و فرسوده بودن تعداد زیادی از خودرو‌های فعلی کشور می‌تواند امکان رشد تولید را برای صنعت ایجاد کند.

به نظر شما صندوق‌های بخشی خودرویی چه مزایایی می‌توانند برای سرمایه‌گذاران داشته باشند؟

نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های صندوق‌های سهامی در مقایسه با معامله کردن روی سهام پایه خود صنعت خواهد بود. تحلیل و بررسی سهم‌های مختلف گروه خودرو، بهترین زمان برای خرید این سهم‌ها و مناسب‌ترین نقطه برای خروج از این سهم‌ها مسائلی هستند که ذهن سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این صنعت را به خود مشغول می‌کنند. به همین دلیل خرید صندوق بخشی خودرو، با توجه به مدیریت حرفه‌ای این صندوق می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را رفع کند.

گروه آگاه چه استراتژی معاملاتی را برای صندوق سکتور خودرویی خود در نظر گرفته است؟

شناسایی شرکت‌های پرپتانسیل صنعت و تمرکز روی سهام آنها، شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب در کنار استفاده بهینه از پتانسیل‌های بازار آپشن، اصلی‌ترین استراتژی ما برای مدیریت صندوق اتوآگاه است. علاوه بر این انتخاب بهینه از سایر سهام موجود در بازار برای پر کردن نصاب ۱۰درصدی سایر صنایع و همچنین استفاده مناسب از امکان نقد کردن در تمام سیکل‌های بازار در نهایت سبب خواهد شد بازدهی صندوق از بازدهی تک‌سهم‌های گروه خودرو یا شاخص گروه خودرو برای سرمایه‌گذاران بهتر باشد.

سرمایه‌گذاری در این صندوق را به چه افرادی پیشنهاد می‌کنید؟

از آنجا که نوسانات صنعت خودرو قابل توجه است، طبیعتا هر چقدر سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر و به دنبال فرصت‌های خاص‌تر باشند گزینه‌هایی که در صنعت خودرو وجود دارد بیشتر جلب توجه می‌کند، چون شرکت‌های حاضر در این گروه در زمان‌های مختلف می‌توانند بازدهی قابل توجهی داشته باشند. به طور کلی این صندوق برای سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و هم برای سرمایه‌گذاران با سطح ریسک‌پذیری متعادل می‌تواند مناسب باشد.

پذیره‌نویسی صندوق اتوآگاه چه زمانی است و نحوه شرکت در پذیره‌نویسی صندوق به چه صورت است؟

پذیره‌نویسی این صندوق ۲۹ آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اول آذرماه ادامه خواهد داشت. برای شرکت در پذیره‌نویسی صندوق بخشی اتوآگاه افراد می‌توانند از طریق تمامی سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها نماد «اتوآگاه» را جست‌وجو کنند و با ثبت سفارش، معاملات خود را انجام دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده