تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۲۴۷۰۲
سرویس خبر : انرژی

چین صادرات سوخت زمستانی را افزایش می‌دهد؟

‌می‌متالز - تحلیلگران انرژی بر این باورند که بعید است چین مانند زمستان گذشته که با افزایش صادرات تا حد زیادی مانع از کمبود شدید سوخت در آسیا شد، زمستان امسال نیز اقدام به افزایش صادرات سوخت کند.

به گزارش می‌متالز، صادرات محصولات پالایش شده چین نسبت به سطح بالا در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، تا حدی در نتیجه تقاضای داخلی قوی‌تر، اما از سوی دیگر فقدان سهمیه‌های موجود و کاهش حاشیه سود برای سوخت نیز در کاهش صادرات سوخت چین نقش داشته است.

در زمستان شمالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳، چین نقش بزرگی در کاهش فشار ناشی از کمبود در دسترس بودن سوخت‌های پالایشی ایفا کرد که عمدتاً به دلیل از دست دادن برخی از محموله‌های روسیه به دلیل تحریم کشور‌های غربی به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، ایجاد شد.

صادرات گازوئیل در ژانویه امسال به ۲.۳۹ میلیون تن رسید و طبق آمار رسمی گمرک، تا ژوئن به ۲۹۰ هزار تن کاهش یافت.

با این حال، انتشار سهمیه‌های صادراتی توسط پکن همراه با حاشیه سود بالا در آسیا باعث شد که محموله‌های گازوئیل چین با افزایش صادرات به ۱.۲۶ میلیون تن در ماه آگوست بهبود یابد.

براساس برآورد LSEG انتظار می‌رود صادرات نوامبر به کمتر از ۷۰۰ هزار تن برسد.

تا ۱۹ نوامبر، LSEG تنها ۲۵۰ هزار تن گازوئیل صادراتی از چین را در ماه نوامبر ارزیابی کرده بود، در حالی که Kpler حدود ۲ میلیون بشکه معادل ۲۶۶ هزار متریک تن تخمین زده بود.

پالایشگاه‌های چین با حاشیه سود ضعیف‌تر برای سوخت فروخته شده در بازار داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند و در حالی که حاشیه سود منطقه‌ای بالاتر است، بسیاری از پالایشگاه‌ها به دلیل کمبود سهمیه محدود شده‌اند.

حاشیه سود یا کراک برای هر بشکه بنزین، در یک پالایشگاه معمولی سنگاپور، در روز دوشنبه به ۲۳.۹۴ دلار رسید که نسبت به پایین‌ترین سطح اخیر ۲۰.۴۶ دلار در ۱۰ نوامبر افزایش داشته است، اما ۴۲ درصد کمتر از اوج ۴۱.۵۴ دلار نسبت به زمستان گذشته است که در ۱۶ دسامبر رسیده بود.

حاشیه‌های ضعیف‌تر سود برای گازوئیل محدودیت بیشتری بر صادرات چین است و احتمال افزایش تقاضا در زمستان امسال در بحبوحه نشانه‌هایی از عرضه کافی در آسیا و اروپا و نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی از بین می‌رود.

افت محموله‌های بنزین

این یک داستان مشابه برای صادرات بنزین چین است، به طوری که قدرت در زمستان گذشته با ضعف فعلی جایگزین شده است.

چین در ماه اکتبر ۷۷۰ هزار تن سوخت وسایل نقلیه موتوری سبک صادر کرد که در مقایسه با ۱.۰۹ میلیون تن در سپتامبر و حدود نیمی از اوج ۱.۴۹ میلیون تنی در زمستان سال گذشته در نوامبر ۲۰۲۲ کمتر است.

طبق گفته LSEG، محموله‌های این ماه احتمالاً حدود ۶۰۰ هزار تن خواهد بود که ضعیف‌ترین ماه امسال خواهد بود.

حاشیه سود تولید هر بشکه بنزین از نفت خام برنت در سنگاپور در روز دوشنبه به ۸.۸۴ دلار رسید که نسبت به اوج اخیر ۱۳.۱۵ دلار از ۱۰ نوامبر و کمتر از نصف بالاترین قیمت زمستان گذشته ۱۸.۳۲ دلار نسبت به ۲۶ ژانویه کاهش یافته است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده