تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۴۳۸۶
سرویس خبر : انرژی

ضرورت متعادل کردن تراز‌های انرژی برای صنایع/ مخارج دولت کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد

‌می‌متالز - به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، مخارج دولت به قدری افزایش یافته که درآمد‌های مالیاتی و حتی فروش نفت نیز کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری مطرح کرد: طبق اساس بازار‌های مختلف جهانی مانند شانگهای و سنگاپور، تمام شرکت‌ها برای عرضه محصولات خود اختیار کامل دارند و مجبور به عرضه در بورس نیستند. این درحالیست که در ایران تمام تولید کنندگان فولادی محکوم به عرضه در بورس کالا هستند.

وی با اشاره به کمبود گاز صنایع در زمستان تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد، می‌توان گفت با سردتر شدن هوا قطعی‌ها به طور حتم آغاز خواهد شد؛ چرا که به دلیل شرایط موجود، ناترازی‌هایی در برق و گاز کشور وجود دارد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: ناترازی‌های موجود در انرژی کشور، به این دلیل است که دولت، سرمایه گذاری اساسی برای متعادل کردن تراز‌ها انجام نداده و در نتیجه برای بهبود وضعیت، باید نیروگاه‌های زیادی ساخته و یا بازسازی شوند.

شکوری ادامه داد: بر همین اساس، می‌توان گفت به موازات افزایشی که در روند تولید اتفاق می‌افتد، دولت نیز باید زیرساخت‌ها را برای آن مهیا کند. از سوی دیگر، یکی دیگر از مهم‌ترین ریشه مشکلات را می‌توان بنگاه‌داری دولت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت‌های دولتی، ۶۰ درصد بودجه کشور را شامل می‌شود، گفت: همچنین مخارج دولت به قدری افزایش یافته که درآمد‌های مالیاتی و حتی فروش نفت نیز کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، زمانی که دولت پول کافی نداشته باشد، نمی‌تواند برای زیرساخت‌ها مانند حوزه حمل و نقل، تولید و انتقال گاز، نیروگاه‌ها و امثال آن هزینه‌ای صرف کند و تنها به فعالان صنعتی فشار وارد می‌شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده