تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۴۸۰۸
سرویس خبر : انرژی

روسیه تجهیزات جدید نیروگاه هسته‌ای مصر را نصب کرد

‌می‌متالز - رسانه‌های مصری تصاویری را از نصب تجهیزات جدید متعلق به واحد دوم از نیروگاه هسته‌ای الضبعه منتشر کردند که توسط شرکت روس اتم در حال ساخت است.

به گزارش می‌متالز، نیروگاه هسته‌ای الضبعه مصر لحظه نصب تجهیزات مهمی متعلق به واحد دوم نیروگاه هسته‌ای الضبعه را که با همکاری شرکت روس اتم روسیه ساخته می‌شود، منتشر کرد.

نصب تله ذوب هسته راکتور (مخزن ذوب هسته) برای دومین واحد انرژی هسته‌ای مصر یکی از مهم‌ترین مراحلی است که برای سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده بود و زودتر از موعد مقرر در نوامبر ۲۰۲۳ تکمیل شد.

علی عبدالنبی، کارشناس انرژی هسته‌ای مصر در گفتگو با روسیا الیوم گفت: تله هسته راکتور مواد مذاب هسته راکتور را نگه می‌دارد و آن‌ها را از طریق سیستم‌های خنک کننده با نیروی آب خنک می‌کند.

وی افزود: خنک‌سازی مداوم مواد مذاب از بحرانی شدن نوترونی مواد مذاب در داخل تله هسته راکتور جلوگیری می‌کند و از پخش شدن مواد مذاب به داخل ظرف نگهدارنده جلوگیری می‌کند و به طور قابل توجهی انتشار مواد رادیواکتیو و هیدروژن را به فضای مخزن مهار کاهش می‌دهد، از سازه‌های حفره بتنی محافظت می‌کند و از آسیب آن‌ها در نتیجه اثرات حرارتی مکانیکی جلوگیری می‌کند.

عبدالنبی تاکید کرد که تله هسته راکتور دارای بالاترین استاندارد‌های ایمنی هسته‌ای مانند مقاومت در برابر زلزله و توانایی مقاومت در برابر بار‌های هیدرودینامیکی، شوک‌ها و بار‌های دینامیکی است. این به عنوان یک سیستم ایمنی غیرفعال در نیروگاه‌های هسته‌ای نسل سوم استفاده می‌شود و یکی از ویژگی‌های اصلی نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این بیانگر پایبندی به بالاترین استاندارد‌های ایمنی هسته‌ای در سیستم‌های ایمنی غیرفعال است. این یکی از فناوری‌های پیشرفته است که به طور خاص برای کنترل حوادثی که فراتر از پایه‌های طراحی هستند، ساخته شده است و بنابراین یکی از بخش‌های اصلی راکتور‌های هسته‌ای الضبعه است.

مصر و روسیه در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۵، توافقنامه همکاری برای ایجاد یک ایستگاه انرژی اتمی با هزینه سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری امضا کردند که روسیه وام نرم دولتی به قاهره ارائه کرد.

عبدالفتاح السیسی و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور مصر و روسیه در دسامبر ۲۰۱۷ در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به قاهره، قرارداد‌های نهایی را برای ساخت نیروگاه الضبعه امضا کردند.

نیروگاه الضبعه شامل چهار راکتور آب تحت فشار از نسل ۳+ با ظرفیت کل ۴۸۰۰ مگاوات، هر کدام ۱۲۰۰ مگاوات خواهد بود و اولین راکتور قرار است در سال ۲۰۲۸ راه اندازی شود.

روس اتم، غول انرژی هسته‌ای روسیه، نیروگاه الضبعه را به عنوان اولین پروژه بزرگ این شرکت در قاره آفریقا با بهترین فناوری‌های جهان و بالاترین استاندارد‌های ایمنی و امنیت مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی ساخته است.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده