تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۲۴۸۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی اقدامات اتاق‏‏‌های بازرگانی در مراودات تجاری برون‏‏‌مرزی

دست بسته سفیران تجاری اتاق

‌می‌متالز - در تاریخ اتاق بازرگانی به موارد بسیاری از سفر‌های بازرگانان ایران به آن سوی مرز‌ها برای رایزنی در باب همکاری تجاری و صنعتی می‌توان اشاره کرد؛ سفر‌هایی به اروپا، ایالات متحده، آسیای نوپا و نیز بازدید از قاره آفریقا.

به گزارش می‌متالز، سفر و تجارت همواره با یکدیگر همنشینی داشته اند. هنوز هم تجار برای پیشبرد مقاصد تجاری و یافتن بازار برای محصولات خود راهی سفر می‌شوند؛ هرچند در گفتگو‌هایی که پیش‌روست، مشخص خواهد شد که مقاصد سفر تجار ایرانی محدود شده اند.

روسای اتاق‌های بازرگانی اصفهان، شهر صنعتی کرمان، شهر کشاورزی بوشهر و شهر تجارت دریایی از تلاش برای یافتن بازار‌های جدید به واسطه اعزام هیات تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر می‌دهند؛ با این حال مقاصد، محدود به کشور‌هایی است که این روز‌ها در اخبار ایران نامشان زیاد شنیده می‌شود؛ مانند روسیه، قزاقستان، پاکستان و امارات متحده عربی.

اصفهانی‌ها می‌گویند سفر‌های تجاری دوره جدید را آغاز کرده اند، اما لیست کشور‌های جدید مقصد را در ماه پیش رو منتشر خواهند کرد. کرمان فعال‌تر جلوه می‌کند، به‌طوری که غرفه اتاق بازرگانی کرمان در نمایشگاهی در پاکستان عنوان بهترین غرفه را از آن خود کرد، سپس تجار پاکستانی به ایران آمده اند و مذاکراتی رضایت‌بخش با تجار این استان مرکز ایران انجام داده اند. در سالی که پسته کرمان راهی بازار‌های جهانی می‌شود، شرکت در نمایشگاه وردفود دوبی برای بازاریابی، انتخاب مناسب دیگر کرمانی هاست.

بوشهر از کرمان هم فعال‌تر است. تجار شهر بندری و تجاری ایران غرفه‌ای در یک نمایشگاه صنایع غذایی یا اگروفود در عمان تاسیس و هیاتی را راهی مذاکره کرده اند. پیش از این در بازدید از روسیه با اعضای اتاق بازرگانی مسکو و همچنین تاجرانی از سن پترزبورگ دیدار و تفاهم نامه نیز امضا کرده اند.

با این حال محدودیت مقاصد چشمگیر است؛ تحریم و سیاست‌های دولت برای تمرکز بر چند واحد جغرافیایی مشخص در میان همسایگان و کشور‌های آسیای میانه، دست و پای تجارت با مقاصد دور و جذابی همچون بازار‌های اروپایی و آمریکایی را بسته است؛ مساله‌ای که با توجه به محدودیت دولت برای استخدام رایزن و نیز محدودیت‌های سیاسی دیگر می‌تواند از سوی سفیران تجاری بخش خصوصی پیگیری شود. برای این کار دولت و بخش خصوصی نیازمند تعاملی نزدیک‌تر با محوریت اتاق بازرگانی هستند؛ اگر حاشیه اجازه دهد.

برنامه شهر صنعت برای تجارت خارجی

امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، در زمینه فعالیت اتاق اصفهان در اعزام هیات‌های تجاری به خارج از کشور و نیز شرکت در نمایشگاه‌های برون مرزی می‌گوید: به‌تازگی در نمایشگاه جیتکس امارات شرکت کردیم؛ به طور کلی اتاق اصفهان در این زمینه به شکل هدفمند ورود کرده است و همگام با برنامه توسعه صادرات استان، در نمایشگاه‌های مورد نظر به همین منظور شرکت می‌کند. او ادامه می‌دهد: شرکت در نمایشگاه‌ها و نیز ترتیب دادن نشست‌های B ۲ B از برنامه‌های اتاق اصفهان برای توسعه فعالیت‌های تجاری برون مرزی است.

او در پاسخ به این پرسش که اولویت این اتاق در مدنظر قرار دادن کشور‌های هدف چیست، بیان می‌کند: ما در اتاق اصفهان در حال فهرست کردن کالا‌های دارای مزیت رقابتی برای صادرات هستیم؛ فهرست این کالا‌ها تا ماه آینده منتشر خواهد شد و متعاقب آن و متناسب با این کالاها، کشور‌های هدف صادراتی که تعداد آن‌ها حداقل به ۵کشور می‌رسد مشخص خواهد شد و زمینه برای توسعه بیشتر صادرات در اصفهان فراهم خواهد شد.

کشانی درباره اینکه آیا در استان اصفهان ردیف بودجه‌ای برای این منظور در اتاق بازرگانی در نظر گرفته شده است یا نه، اظهار می‌کند: خیر، روند کار به این صورت است که کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی اصفهان دارای بودجه‌های مشخصی هستند و هر کمیسیونی که برای شرکت در نمایشگاه یا برای رایزنی اعزام می‌شود، متناسب با هدف خود بودجه و حمایت دریافت خواهد کرد.

کرمان در سال کشت پسته

مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان، درباره اعزام هیات‌های تجاری یا شرکت در نمایشگاه‌های تجاری برون مرزی در این اتاق توضیح می‌دهد: در اتاق کرمان یکی از مهم‌ترین کار‌های ما در جهت توسعه صادرات، حمایت از فعالان اقتصادی به‌منظور شرکت در نمایشگاه‌های تجاری خارجی است. همچنین اگر نیاز به بازدید هیاتی تجاری وجود داشته باشد از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس اتاق کرمان در پاسخ به این پرسش که اولویت‌های اتاق کرمان در این زمینه چیست، می‌گوید: ما ۳۰کشور را به عنوان کشور هدف تحلیل کردیم و با توجه به پتانسیل‌هایی که در استان و بازاری که در کشور هدف وجود دارد، برنامه‌ای متناسب تهیه دیدیم.

طبیب زاده ادامه داد: انتخاب این کشور‌ها بر این اساس انجام شد که کالا‌های ما در آن کشور‌ها بازاری مناسب داشته باشند. علاوه بر این به رقبای خود در این کشور‌ها نیز توجه کردیم و برآورد شد که چگونه می‌توان با رقیب‌های خارجی کالای صادراتی استان کرمان هماوردی کرد.

به گفته طبیب زاده، براساس این تحلیل، شرکت در نمایشگاه‌های متناسب با آن نیز انجام می‌گیرد؛ هرچند اگر نمایشگاهی در کشوری جز این ۳۰کشور وجود داشته باشد که شرکت در آن مناسبت داشته باشد، همچنان در اتاق کرمان از شرکت در آن حمایت خواهد شد و با اعلام فراخوان از فعالان اقتصادی دعوت به عمل می‌آید تا در آن مشارکت کنند.

رئیس اتاق کرمان در پاسخ به این پرسش که حمایت‌های این اتاق در چه زمینه‌هایی صورت می‌گیرد، می‌گوید: هم در قالب تبلیغات و هم در قالب پرداخت هزینه غرفه کمک می‌کنیم. علاوه بر این اگر جلسات بی توبی وجود داشته باشد، از شرکت فعالان اقتصادی در آن حمایت می‌کنیم و عمده هزینه‌های آن را تقبل خواهیم کرد.

او توضیح می‌دهد که این کمک‌ها ردیف بودجه دارد و براساس قانون نیز اتاق‌های بازرگانی شهرستان مکلف به کمک در امور مربوط به توسعه صادرات هستند.

رئیس اتاق کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا این نمایشگاه‌ها نتایج ملموسی نیز داشته اند خبر می‌دهد: قطعا نتایج مثبتی وجود داشته است.

برای نمونه اتاق کرمان امسال در نمایشگاه پاکستان شرکت کرد و موفق شد عنوان بهترین غرفه این نمایشگاه را به خود اختصاص دهد. سپس در ادامه مذاکرات B ۲ B در ایران پیگیری شد که رضایت شرکت‌کنندگان را از هر دو طرف در پی داشت. علاوه بر این در قزاقستان و هندوستان شرکت کردیم که به نظر می‌رسد روابط مناسبی در حال شکل گیری است؛ علاوه بر این در نمایشگاه وردفود دوبی شرکت خواهیم کرد.

بندر بوشهر در مسیر عمان و روسیه

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بازرگانی بوشهر، در توضیح فعالیت این اتاق بازرگانی در زمینه اعزام هیات تجاری و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی می‌گوید: اتاق بوشهر در این زمینه فعالیتی قابل ملاحظه دارد. با توجه به برگزاری نمایشگاه میوه و تره بار و خرما در کشور عمان، اتاق بوشهر با همکاری تشکل‌های مربوطه غرفه‌ای در این نمایشگاه دائر کرده و از صاحبان واحد‌های تولیدی و صاحب نظران درخواست شده است با ارائه نظرات و ارائه محصولات در این غرفه ارتباطات تجاری خود را با کشور‌های هدف، از جمله عمان برقرار و تقویت کنند.

او ادامه می‌دهد: همزمان با برگزاری این نمایشگاه، هیاتی تجاری از سوی اتاق بوشهر به روسیه اعزام شده است تا ضمن شرکت در نمایشگاه موادغذایی در این کشور با فعالان تجاری فعال در این حوزه ارتباطاتی برقرار شود.

گزدرازی همچنین خبر می‌دهد: در این سفر تجاری به کشور روسیه، هم در نمایشگاه شرکت کردیم و هم در سفارت جلسه خوبی با سفیر ایران انجام شد. علاوه بر این از مرکز توسعه تجارت ایران در شهر مسکو بازدید به عمل آمد.

او در تشریح دستاورد‌های این سفر اظهار می‌کند: از بیزنس‌بانک روسیه بازدید کردیم و موفق شدیم تفاهم نامه همکاری میان اتاق بازرگانی بوشهر با اتاق بازرگانی مسکو به امضا برسانیم تا بتوانیم به نحو مطلوب از ظرفیت‌های تجاری دوطرف استفاده کنیم.

او دستاورد دیگر این سفر را ملاقات با اعضای اتاق بازرگانی سن پترزبورگ برمی شمرد و می‌گوید: در این ملاقات توانستیم جلسات B ۲ B موفقی را با شرکت تجار و بازرگانان دو طرف برگزار کنیم که شرکت‌کنندگان از نتایج این ملاقات‌ها ابراز رضایت کردند. همچنین در یک نمایشگاه مربوط به بخش آبزی پروری در این شهر شرکت کردیم که با توجه به ظرفیت‌های استان بوشهر در این زمینه دستاورد‌هایی قابل قبول داشت.

او اقدامات حمایتی اتاق بوشهر را پرداخت کامل هزینه نمایشگاه و غرفه در سفر‌های مذکور اعلام می‌کند و می‌گوید: در سفر تجاری روسیه نیز نیمی از هزینه سفر تاجرانی که در اتاق بازرگانی بوشهر عضویت داشتند از سوی اتاق تامین و پرداخت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده