تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۲۵۰۳۱
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد خبر داد

تامین آب صنایع استان یزد از آب بازتخصیص/ بازگشت آب معدن دی ۱۹ به سفره‌های زیرزمینی

‌می‌متالز - مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد گفت: صنایع استان یزد براساس بند "ع" قانون بودجه سال ۱۴۰۲ باید از آب بازتخصیص برای مصارف استفاده کنند.

به گزارش می‌متالز، «محمد مهدی جوادیان زاده» در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق که در راستای رویداد آبی این شهرستان برگزار شد، با بیان این که آب بازتخصیص مورد استفاده صنایع استان باید از دو محل انتقال آب دریا و آب پساب باشد، افزود: در صورت استفاده صنایع از آب بازتخصیص، آب کیفی صنایع از مدار خارج و در اختیار شرب و بهداشت استان قرار می‌گیرد.

این مسوول بیان کرد: صنایعی که در استان یزد تا امروز از آب سطحی استفاده می‌کردند به زودی باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: به دلیل بارش کم در استان و برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی وضعیت آبخوان‌ها ناپایدار و به سمت کسری مخزن پیش می‌رود.

وی ادامه داد: براساس گزارشات ماهیانه سازمان هواشناسی در دوره ۱۲ ماهه شهرستان بافق همچنان با خشکسالی شدید و بسیار شدید روبرو است.

جوادیان زاده با بیان این که افت سطح آب‌های زیر زمینی در دو دشت بافق و کویر درانجیر سالی ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر است، گفت: افت سالانه سفره‌های آب زیر زمینی باعث اتمام منابع آب در دشت‌های استان می‌شود.

وی همچنین با بیان این که عمده منابع آب این شهرستان در دشت بافق قرار دارد، گفت: این دشت از سال ۱۳۸۸ ممنوعه اعلام شد و دارای کسری مخزن ۹۰ میلیون متر مکعب آب است.

این مسوول با اشاره به اینکه کویر درانجیر هم از سال ۱۳۹۶ ممنوعه اعلام شده است، بیان کرد: این دشت ۱۲ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد افزود: از ابتدای سال آبی جاری که از مهرماه آغاز شده است، میزان بارش شهرستان بافق ۵.۷ میلیمتر بوده که میزان این بارندگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۲ میلیمتر بوده است.

وی با بیان این که مجموع بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب اب از منابع آب شهرستان برداشت می‌شود، گفت: ۶۶.۲ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه ها، نیم میلیون مترمکعب آب از طریق چشمه‌ها و ۴.۸ میلیون متر مکعب از قنات‌ها آب برداشت می‌شود.

رئیس هیات مدیره آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: ۷۸ درصد از حجم آب از منابع زیر زمینی شهرستان در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و بهداشت و ۱۴ درصد در بخش ضنعت و خدمات مصرف می‌شود.

وی در مورد آب معدن دی ۱۹ که باعث نگرانی مردم شده است نیز ابراز کرد: در حال حاضر مسیر آب با پهباد فیلمبرداری شده و حدود سه کیلومتر جریان آب که در مسیر زهکشی طبیعی یک رودخانه است، فرو می‌رود و و حجم زیادی از این آب به سفره‌های آب زیر زمینی بر می‌گردد.

جوادیان زاده گفت: ۱۷۹ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی شهرستان بافق نصب شده است.

در ابتدای این نشست «مهدی برزگر» رییس اداره آب شهرستان بافق گزارشی از عملکرد این اداره در سال گذشته ارائه داد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده