تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۶۹
کد خبر: ۳۲۴۸۶۱
سرویس خبر : انرژی

لزوم تعیین‌تکلیف برداشت‌های غیرمجاز حوضه زاینده رود

‌می‌متالز - در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، با اشاره به مشکلات آبی این استان، بر ضرورت تعیین‌تکلیف برداشت‌های غیرمجاز حوضه زاینده رود تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، گفت: طرح انتقال آب بن-بروجن، نگرانی‌هایی را در بین فعالان اقتصادی، به ویژه کشاورزان و کارآفرینان ایجاد کرده؛ چراکه مطابق مواد ۲۱، ۲۴ و ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف شده است ابتدا منابع آب لازم را تامین کند، سپس از محل آن منابع تخصیص داده و مجوز بهره برداری صادر کند.

امیر کشانی در صد و سی و سومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان، افزود: در مواد ۱۸ و ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، سایر مقررات مرتبط، نظرات مقام معظم رهبری و فقهای محترم شورای نگهبان، تخصیص از حق‌آبه‌های مردم و تعرض به آنها، فاقد وجاهت شرعی و قانونی است.

وی خواستار توقف طرح انتقال آب بن-بروجن شد و گفت: در شورای گفتگو به دنبال رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان هستیم و در این زمینه تلاش می‌شود با همگرایی و مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی بهترین اقدامات در جهت بهبود محیط کسب‌وکار شکل بگیرد.

سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز با اشاره به بحران آب در استان اصفهان، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته در چند مرحله سرچشمه‌های آب زاینده رود دچار مخاطره شده اند و با بارگذاری‌های غیرموجه حوضه آبی زاینده رود تحلیل رفته است. از سوی دیگر پروژه‌هایی که باید تخصیص‌های اضافی را جبران می‌کردند هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای تکمیل پروژه‌های آبی در حال انجام است که از جمله آن می‌توان به پروژه انتقال آب از دریا اشاره کرد که در یک‌سال گذشته پیشرفت ۵۰درصدی داشته و به تازگی آب گیری آن نیز شروع شده است. همچنین پروژه انتقال آب از جنوب استان در حال پیگیری است که در صورت تامین منابع مالی موردنیاز، این پروژه می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری برسد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: پروژه هوشمندسازی برداشت آب نیز در حال پیگیری است تا در سراسر حوضه زاینده رود به بهره برداری برسد. با راه اندازی این پروژه تکلیف برداشت‌های غیرمجاز مشخص می‌شود و می‌توان با پیگیری حقوقی از ادامه برداشت‌های غیرقانونی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به بحث تامین منابع مالی صنایع استان توسط بانک‌ها نیز تصریح کرد: برخی سخت گیری‌هایی که بانک‌ها در اعطای تسهیلات اعمال می‌کنند با سیاست‌های بانک مرکزی همخوانی ندارد و می‌طلبد که روی فعالیت بانک‌ها بیشتر نظارت شود و بانک‌های متخلف به نهاد‌های نظارتی مرتبط معرفی شوند. از سوی دیگر، تصویب سیاست‌های بانک‌مرکزی باید با سیاست‌های اجرایی و قوانین نظارتی همراه باشد تا بانک‌ها در استان‌ها موظف به اجرای این سیاست‌ها باشند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اینکه منابع مالی هر استانی باید در همان استان مصرف شود، مورد تایید و تاکید همه مسوولان و هیات دولت است؛ اما بازهم شاهد عملکرد نامناسب برخی بانک‌ها در این زمینه هستیم. در این راستا در پی جلساتی که با بانک‌ها داشتیم، قاطعانه اعلام کردیم که اگر بانکی این موارد را رعایت نکند، شعب آن‌ها در اصفهان محدود و از فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز با اشاره به اقداماتی که در زمینه بحران آب اصفهان انجام شده است، گفت: بحران آب اصفهان یک مساله کلان است که باید به صورت همه جانبه در سطح استان پیگیری شود. می‌توان به دور از هرگونه تنشی بر پایه قوانین، مقررات و مصوبات موجود موضوع حق‌آبه اصفهان را به صورت قانونی و از طریق دستگاه قضا پیگیری کرد.

وی پیشنهاد کرد که یک کمیسیون یا کارگروه کارشناسی متشکل از کارشناسان و حقوق دانان اتاق بازرگانی و بخش خصوصی، مسوولان دولتی و با مشارکت دادگستری اصفهان تشکیل شود و در آن مستندات و مدارک قانونی جمع آوری شود و در اختیار دادگستری قرار گیرد تا پیگیری حقوقی موضوع آب انجام شود.

وی در ادامه درباره موضوع تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی استان نیز تصریح کرد: منابع مالی تولیدشده در اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور باید در همین استان نیز مصرف شود. بر همین اساس نکته مهم این است که آمار‌های ارائه‌شده باید دقیق و شفاف باشند که براساس آن بتوان در سطح کلان مطالبات را پیگیری کرد. همین موضوع درباره تخصیص و توزیع تسهیلات نیز صادق است و به آمار‌های قابل استناد نیازمندیم تا براساس آن بتوان به صورت عادلانه این منابع مالی بین فعالان اقتصادی توزیع شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده