تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۲۴۳۱۱
سرویس خبر : انرژی

انتقال نگرانی‌ها در مورد رودخانه ارس/ تأکید مقامات ترکیه بر عدم ایجاد مشکل برای پایین‌دست سد‌های ارس

‌می‌متالز - معاون وزیر نیروی ایران گفت: مقامات ترک اطمینان دادند از ناحیه تاسیسات و اقدامات روی ارس محدودیتی برای منابع آبی و سهم مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل بوجود نخواهد آمد و تاکید کردند سد‌ها برقابی است.

به گزارش می‌متالز، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در حاشیه دومین نشست کمیته مشترک همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نشست باتوجه به سوابق تاریخی و مشترکات عمیق دو کشور؛ در فضای کاملا دوستانه و برادری برگزار شد.

وی افزود: بنده دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم ساکن در حاشیه رودخانه ارس و مشکلات کم‌آبی که در سال‌های گذشته داشته‌اند را به طور کامل مطرح کردم و طرف ترکیه‌ای اطمینان داد که کشور متبوعش به همه تعهدات خود پایبند است و از ما نیز خواستند که از مردم رفع نگرانی شود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه "در این زمینه مقرر شد در موضوعات مختلف منابع آبی مشترک و سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور بررسی‌های فنی صورت گیرد"، گفت: همچنین توافق کردیم کارگروه فنی مشترکی تشکیل دهیم که به شکل نوبتی جلساتی برگزار شود و نتایج آن در کمیته همکاری مشترک بحث و تصمیم‌گیری شود.

جوانبخت درباره سدسازی در بالادست ارس، اظهار داشت: مقامات ترک اطمینان دادند از ناحیه تاسیسات و اقدامات روی ارس محدودیتی برای منابع آبی و سهم مردم استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل بوجود نخواهد آمد و تاکید کردند سد‌ها برقابی است و حتی شاید در مواقعی در تنظیم آب سد‌ها برای برخی مشکلات مثل سیل و خشکسالی استفاده شود.

وی ادامه داد: در هر صورت مقامات ترکیه‌ای حاضر در جلسه اطمینان دادند در خصوص آنچه که دغدغه مردم حاشیه ارس است، مشکلی پیش نیاید.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه "آلایندگی ارس یک موضوع کلی است و چندان به کشور ترکیه مرتبط نیست"، گفت: مباحث کلی ادامه خواهد داشت و در جای خود بحث می‌شود، ضمن اینکه در چند روز اخیر معاون سازمان حفاظت محیط زیست سفری به ارمنستان داشته‌اند و موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

در ادامه، ابوبکر گیزلی گیدر، معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه ضمن ابزار قدردانی از مقامات ایران، درباره به دلیل به تاخیر انداختن جلسات مشترک اظهار داشت: سال گذشته ما با واقعه زلزله در ترکیه روبرو بودیم و بعد از آن نیز انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتیم، هدف ما این است که اگرچه جلسه دیر برگزار شد، اما مثمرثمر باشد.

وی افزود: ۴۰۰ سال است که بین دو کشور مرز‌های برادری و دوستی وجود دارد و آنچه مهم است تداوم این اراده مشترک برای همکاری‌ها است.

معاون وزیر جنگلداری و زراعت ترکیه خاطرنشان کرد: در چارچوب این اراده مشترک فعالیت‌های فنی هم انجام خواهد شد و امیدواریم هر دو کشور به نقاط مشترکی خواهند رسید و همکاری ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده