تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۷
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۳۲۵۳۶۶
سرویس خبر : انرژی

کاهش قیمت نفت در بحبوحه عدم اطمینان اوپک

‌می‌متالز - قیمت‌های نفت خام برای پنجمین هفته متوالی افت کردند، به دلیل تاخیر و موکول شدن جلسه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (OPEC+) از ۲۶ نوامبر به ۳۰ نوامبر؛ به دلیل عدم توافق درمورد برش تولید برنامه‌ریزی شده، باعث شد این پیش بینی کاهش تولید، کم رنگ‌تر شود.

به گزارش می‌متالز، قیمت نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه به دلیل عدم اطمینان از بیشتر شدن برش‌های تولید (production cuts) توسط OPEC+ پس از تأخیر در جلسه این هفته کاهش یافته است، هرچند انتظار نتایج اقتصادی کلیدی نیز باعث نگرانی معامله گران این حوزه شده است.

(عبارت "production cut" به کاهش تولید یا برش تولید اشاره دارد. در زمینه نفت و انرژی، این اصطلاح به تصمیم گیری برای کاهش حجم تولید نفت توسط یک کشور یا یک گروه از کشور‌ها اشاره دارد. این اقدام معمولاً با هدف تعادل بازار، کنترل قیمت‌ها یا پاسخ به تغییرات در تقاضا و عرضه انجام می‌شود. OPEC و گروه‌های مشابه مانند OPEC+ اغلب اقداماتی جهت کاهش تولید به منظور مدیریت بازار نفت انجام می‌دهند.)

قیمت‌های نفت خام برای پنجمین هفته متوالی افت کردند، به دلیل تاخیر و موکول شدن جلسه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (OPEC+) از ۲۶ نوامبر به ۳۰ نوامبر؛ به دلیل عدم توافق درمورد برش تولید برنامه‌ریزی شده، باعث شد این پیش بینی کاهش تولید، کم رنگ‌تر شود.
آخرین معاملات قیمت‌های آتی نفت برنت به تاریخ پایان ژانویه با ۰.۳ ٪ کاهش و به قیمت ۸۰.۳۲ دلار در بشکه رسیده و همچنین قیمت‌های آتی نفت خام وست تگزاس به پایان ژانویه ۰.۴ ٪ کاهش یافت و به ۷۵.۲۶ دلار در بشکه معامله می‌شود.

انتظارات از عربستان سعودی و روسیه به عنوان دو تولید کننده برتر در OPEC+؛ بر تمدید و عمیق‌تر کردن کاهش‌های فعلی تولیدات خود است. گفتنی است این دو کشور نقش اصلی را در کاهش تأمین OPEC+ در سال جاری ایفا کردند، اما تولید در کشور‌های دیگر عضو OPEC+ در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. گزارش‌های رویترز نیز نشان میدهد که برخی از کشور‌های آفریقایی قصد دارند تا در جلسه آتی تولید خود را افزایش دهند، هرچند این موضوع با برنامه‌های رهبران OPEC+ یعنی عربستان و روسیه در تضاد است.

افزایش تولید توسط برخی از اعضای OPEC+، به همراه تولید بی‌سابقه آمریکا و افزایش انباشته‌های نفت چین، باعث شده که در بازار‌های نفت فشردگی در سال جاری وجود نداشته باشد، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ با کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه، با محدودیت‌هایی در عرضه مواجه باشیم.

عی‌رغم کاهش عرضه در سال میلادی آینده، برخی اطلاعات از احتمال کاهش تقاضا در منطقه یورو، خبر میدهند. اطلاعات اقتصادی کلان این هفته که با تورم منطقه یورو در روز پنج‌شنبه شروع می‌شود. در سومین سه ماه سال، این اتحادیه به صورت فنی وارد یک رکود فنی شده است، که نگرانی‌ها را درباره کاهش تقاضای نفت تشدید کرده است. از طرفی با فرا رسیدن زمستان و کاهش مسافرت ها، انتظار بر کاهش تقاضا نفت در آمریکا وجود دارد.

بر اساس اطلاعات شاخص مدیریت خرید چین (PMI) در روز پنجشنبه؛ انتظارات بر این است که نشانگر‌های بیشتری در مورد فعالیت تجاری در بزرگترین واردکننده نفت جهان، یعنی چین، ارائه شود. فعالیت اقتصادی در این کشور در ماه‌های اخیر به طور کلان کند و کم‌انگیزه بوده است که، به همراه افزایش ناگهانی موجودی‌های نفت، ممکن است باعث کاهش تقاضای نفت چین شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده