به گزارش میمتالز، «فرزاد پیلتن» نماینده ویژه تجاری ایران در عراق، در مورد وضعیت تجارت ایران و عراق، اظهار کرد: طی ۶ ماهه ابتدای سالجاری حدود ۴.۵ میلیارد دلار کالا از ایران به عراق صادر شده است و حدود ۱۵۰ میلیون دلار کالا از کشور مذکور به ایران وارد شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه دوره مأموریت رایزن سابق بازرگانی ایران در عراق به پایان رسیده، سازمان توسعه تجارت ایران بهمنظور حفظ فعالیت دفتر رایزنی بازرگانی مذکور، ضمن تعیین و معرفی نماینده ویژه موقت تجاری در کشور مذکور، در حال بررسی و انتخاب ۳ رایزن جدید بازرگانی جهت اعزام به کشور مذکور است.
نماینده ویژه تجاری ایران در عراق ادامه داد: علاوه بر این، سازمان توسعه تجارت ایران در راستای توسعه فعالیتها و گسترش سطح خدمات خود به تجار دو کشور، در حال بررسی شرایط و الزامات ایجاد شعبه خود در این کشور است.
وی در مورد میزان ظرفیت تجارت دو کشور تصریح کرد: ظرفیتهای افزایش روابط تجاری دو کشور با احتساب صادرات کالا، خدمات، برق و گاز حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
به گفته پیلتن، رقبای اصلی ایران در بازار عراق کشورهای چین و ترکیه هستند.
وی در مورد اینکه احتمال برقراری تجارت آزاد و یا تعرفه ترجیحی با عراق وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه تجارت میان ایران و عراق یکطرفه و عمدتاً شامل صادرات از ایران به عراق است، بههمین دلیل، در صورت افزایش واردات از عراق و شکلگیری موازنه تجاری میان دو طرف، میتوان در آینده شرایط امضای چنین توافقاتی را فراهم کرد.
نماینده ویژه تجاری ایران در عراق در پاسخ به این پرسش که چندی پیش گفته شد عراق دلار را در بازار داخلی خود به رسمیت نخواهد شناخت؛ این سیاست چه تأثیری در رابطه تجاری ایران و عراق میگذارد، تصریح کرد: سیاستهای ارزی کشورها واجد فرصتها و تهدیدهایی برای تجارت خارجی آنهاست. عراق هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی در مورد وضعیت مبادلات بانکی و پولی با عراق نیز خاطرنشان کرد: مبادله ارز میان فعالان تجاری دو کشور بهدلیل قطع روابط بانکی دو کشور، عمدتاً از طرق غیربانکی صورت میگیرد.
پیلتن ادامه داد: البته این نوع شیوه مبادله ارز از دوره قبل از اعمال تحریمها نیز میان فعالان تجاری دو کشور و بهدلیل کوچک بودن مقیاس بسیاری از معاملات تجاری فیمابین، رایج بوده است.
وی در مورد اصلیترین موانع و مشکلات توسعه تجارت با عراق، اظهار کرد: با توجه به نیازهای رو به گسترش بازار عراق و همچنین سطح مناسب کیفی و رقابتپذیری محصولات ایرانی در این بازار و بسیاری اشتراکات فرهنگی، زبانی و قومی و نزدیکی جغرافیایی دو کشور، به نظر میرسد مهمترین موانع و مشکلات شامل عدم توجه به اهمیت این بازار و عدم برنامه ریزی بلندمدت و حرفهای شرکتهای ایرانی جهت حضور مستقیم و پایدار در بازار این کشور میشود.
نماینده ویژه تجاری ایران در عراق همچنین گفت: البته در خصوص زیرساختهای تجاری مانند حمل یکسره کالا، ترخیص کالا در پایانههای مرزی، استانداردها و. نیز مشکلاتی وجود دارد که درصورت رفع آنها امکان توسعه روابط تجاری دو کشور فراهم خواهد شد.
منبع: شاتانیوز