تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۲۵۸۷۲
سرویس خبر : انرژی

چاره ناترازی گاز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است/ اعلام نرخ‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در آینده نزدیک

‌می‌متالز - رئیس سازمان ساتبا گفت: میزان مصرف گاز در بخش خانگی روبه افزایش است و احتمال مدیریت ناترازی گاز در کوتاه مدت فراهم نیست، بنابراین چاره کار رفتن به سمت توسعه و استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش می‌متالز، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در همایش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع تهران اظهار داشت: وزارت نیرو برای کاهش ناترازی برق که احتمال افزایش ۵ درصدی سالانه آن وجود دارد، برنامه‌های زیادی در زمینه توسعه نیروگاه‌ها دارد که یکی از این برنامه‌ها، توسعه انرژی تجدیدپذیر است.

کمانی با اشاره به رسیدن پیک مصرف تابستان امسال به رقم ۷۳.۵ هزار مگاوات، گفت: پیش بینی شده بود تابستان امسال اوج بار به ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد که در واقعیت ۲ هزار مگاوات بیشتر از پیش بینی رخ داد.

وی افزود: این میزان مصرف درحالی بود که میزان تولید به ۶۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسیده بود که ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان ساتبا تصریح کرد: یکی از مواردی که به پایداری شبکه کمک کرد وارد مدار شدن پست ۴۰۰ کیلوولت قم بود که در مدت کوتاهی به مدار آمد و کمک موثری به پایداری شبکه کرد.

وی ادامه داد: ناترازی گاز هم از عواملی است که تامین برق پایدار را با چالش روبرو می‌کند؛ روزانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، درحالی که در زمستان‌ها حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و این حجم بالای مصرف در بخش خانگی امکان تامین گاز برای نیروگاه‌ها را محدود می‌کند؛ زیرا نیروگاه‌ها نیاز به ۲۱۰ تا ۲۲۰ میلیون متر مکعب گاز در روز دارند.

کمانی با بیان اینکه "در برخی مواقع نیاز گاز نیروگاه‌ها فقط تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب تامین می‌شود که خود این امر شرایط تامین برق را دچار مشکل می‌کند"، گفت: این شرایط چاره‌ای برای نیروگاه‌ها نمی‌گذارد تا از سوخت مایع بهره‌مند شوند تا تامین برق ممکن شود.

وی افزود: میزان مصرف گاز در بخش خانگی روبه افزایش است و احتمال مدیریت ناترازی گاز در کوتاه مدت فراهم نیست، بنابراین چاره کار رفتن به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که با این روند دیگر امکان تامین گاز مسیر نیست و باید به سرعت به توسعه تجدیدپذیر‌ها پرداخت.

کمانی به برگزاری کنفرانس جهانی کاپ اشاره کرد که موضوع مهم آن کنترل تغییرات آب و هوایی است. وی افزود: در این کنفرانس مقرر شده تا سال ۲۰۵۰ افزایش دمانباید بیش از ۱.۵ درجه شود و همه کشور‌ها باید برای این موضوع اقدام کنند.

وی افزود: راهکار این موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان شده که تا سال ۲۰۳۰ جهان باید ۱۱۰ هزار گیگاوات انرژی تجدیدپذیرایجاد کنند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه "موضوع مهم در این زمینه کاهش قیمت تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیراست که برخی قیمت‌ها از ۴ هزار دلار به ۵۰۰ دلار کاهش یافته و این برای فعالان نوید بخش است"، گفت: فرصت خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص در بخش فتوولتائیک به واسطه این کاهش قیمت‌ها فراهم شده که باید از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: مدل‌های مختلف سرمایه گذاری برای این بخش در نظر گرفته شده و سه مجوز از شورای اقتصاد اخذ شده است؛ یک مجوز برای توسعه ۴ هزار مگاوات است که برنده‌های مناقصه سه هزار مگاوات آن مشخص شده و به زودی کار‌های اجرایی را آغاز می‌کنند.

کمانی با بیان اینکه "مجوز چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات هم اخیرا اخذ شده که در بازه یک ساله باید انجام شود و تاکنون مناقصه چهار هزار مگاوات مشخص شده است"، گفت: راه اندازی تابلوی برق سبز بورس انرژی، راهکار دیگری برای توسعه تجدیدپذیر‌ها است که این موضوع در غرب آسیا برای نخستین بار در ایران رقم خورد.

وی افزود: صنایعی که از این محل برق خریداری کنند مشمول محدودیت نمی‌شوند؛ سال آینده قیمت در این تابلو افزایش خواهد یافت که خریداران برق از این محل قطع برق نخواهد داشت.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تهاتر برق صنعت و نیز ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان هم برای توسعه تجدیدپذیر‌ها است و صنایع تاکنون برای احداث ۳ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درخواست داده اند.

وی ادامه داد: همچنین تعرفه خرید برق از تجدیدپذیر‌ها افزایش یافته و به زودی ابلاغ می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده