تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۲۵۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسن‌پور؛

نباید در زمینه کسب و کار‌های حوزه رمزارزها، عقب بمانیم

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نتیجه تصمیم‌گیری‌های نهاد‌های دولتی نباید سرعت ما را در رقابت با دیگر کشور‌ها در زمینه فناوری و کسب و کار‌های حوزه رمز ارزها، کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، شهباز حسن پور درباره کسب و کار‌های ملی رمزارز، گفت: بحث رمزارز‌ها یکی از موضوعاتی است که باید سریع‌تر در کشور تعیین تکلیف شوند چراکه امروز در تمامی دنیا از ظرفیت رمزارز‌ها استفاده می‌کنند، هرچند در ایران نیز این فعالیت‌ها وجود دارد، اما بعضا به شکل زیرزمینی است. در از آنجا که بسیاری از کشور‌ها در حوزه رمزارز‌ها قوانین وضع کرده‌اند، ما نیز باید براساس زیست بوم و ظرفیت‌های داخلی تکلیف رمزارز‌ها را مشخص کنیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوبی در توسعه فناوری و کسب و کار‌های مرتبط به رمزارز‌ها داریم و با توجه به علاقه‌ای که مردم به این حوزه دارند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کسب و کاری دانش‌بنیان این حوزه صورت گرفته است.

وی با اشاره به تاثیر سکو‌های ملی معاملات رمزارز‌ها در حفظ و اشتغال‌زایی نخبگان این حوزه، افزود: محدودیت‌های غیرکارشناسی این ظرفیت‌ها را به صورت رایگان در اختیار رقبای منطقه‌ای قرار می‌دهد دلیل آن نیز بسیار مشخص است چراکه کشور‌های منطقه به اهمیت موضوع بسیار واقف هستند و به جای محدودسازی اتفاقا برعکس فضا را برای فعالیت کاربران و نخبگان حوزه رمزارز‌ها فراهم می‌کنند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: براساس قوانین بالادستی وزارت اقتصاد متولی این حوزه است و از مسوولان بانک مرکزی می‌خواهیم درباره اظهارات و تصمیماتی که فحوای آن محدودیت در این حوزه و نتیجه‌اش خروج نخبگان حوزه است صرف‌نظر کنند.

حسن پور بیان کرد: هرچند ریاست بانک مرکزی به اهمیت موضوع واقف است، اما همچنان از کاربران و کسب و کار‌های این حوزه و برخی مسئولان به سمت مجلس گلایه‌هایی می‌شود که بعضی از تصمیات آن نهاد محترم موانعی را برای همه ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به نگرانی‌های بانک مرکزی درباره پولشویی و تخلفات حوزه رمز ارزها، توضیح داد:نه تنها راه حل مبارزه با تخلفات و پولشویی در محدودیت نیست بلکه همین سکو‌های معاملات و اکسچنج ملی با مدل‌کاری و شفافیتی که دارند، اصلی‌ترین ابزار و راه‌حل در برابر این نگرانی‌ها به شمار می‌آیند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: محدودیت‌های غیرکارشناسی کاربران را به سمت سکو‌های خارجی و زیرزمینی هدایت می‌کند که انجام تخلفات در آن‌ها بسیار رایج‌تر هستند و هیچگونه شفافیت، امنیت یا کنترلی هم وجود ندارد، ضمن اینکه امنیت دارایی کاربران این حوزه هم در سکو‌های غیرشفاف یا خارجی کاملا در خطر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بنده سال گذشته نیز به صورت جدی به وزارت اقتصاد تذکر دادم که باید بحث رمزارز‌ها سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود چراکه اقتصاد دیجیتال عامل بسیار موثری در زمینه اشتغالزایی ملی است، میزان اشتغالزایی مستقیم کسب و کار‌های حوزه رمزارز‌ها نیز همین را نشان می‌دهد و اگر می‌خواهیم در اقتصاد دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشیم باید توجه ویژه به حوزه رمزارز‌ها داشته باشیم. 

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده