تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۳۲۵۹۴۹

تخلف وزارت صمت در ارائه ناقص خدمات در پنجره ملی

تخلف وزارت صمت در ارائه ناقص خدمات در پنجره ملی
‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله دستگاه‌های اجرایی است که با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات ۱۰۰درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند (پایان آبان ۱۴۰۲) تخلف کرده است.

به گزارش می‌متالز، براساس قانون بودجه ۱۴۰۲، قرار بود دستگاه‌های اجرایی تا پایان آبان امسال، به صورت ۱۰۰درصدی، خدمات الکترونیکی خود را از طریق پنجره ملی ارائه کنند. در این زمینه ۱۴۴دستگاه اجرایی براساس قانون یادشده مکلف به ارائه خدمات الکترونیک در پنجره واحد خدمات هوشمند شده بودند.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، در این باره می‌گوید: راه‌اندازی و تکلیف قانونی دستگاه‌های اجرایی برای راه اندازی و اتصال به پنجره واحد، به این منظور بوده که دستگاه‌ها خودشان را به یکپارچگی برسانند تا کاربران بتوانند با یک‌بار احراز هویت، به همه خدمات مورد نظرشان دسترسی یابند.

حالا با گذشت یک‌سال از اجرای این قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت با پایان یافتن مهلت قانونی ارائه خدمات ۱۰۰درصدی در پنجره واحد خدمات هوشمند، هنوز نتوانسته است به طور کامل به این تکلیف قانونی عمل کند.

زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این باره می‌گوید: موضوع اتصال همه سازمان‌ها به پنجره ملی خدمات دولت، نیاز مردم است که باید برای مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: میانگین حضور دستگاه‌ها در خدمات هوشمند پنجره واحد، ۶۵‌درصد است که برخی خیلی کمتر و برخی ۱۰۰درصدی هستند. اما مهم‌ترین نکته این است که همین ۶۵‌درصد نشان می‌دهد کار شدنی است که اوایل، برخی از سازمان‌ها این کار را نشدنی می‌دانستند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: درخواست ما از دستگاه‌های مشمول این قانون، این است که به‌سرعت به تکلیف قانونی‌شان عمل کنند تا شاهد فراهم کردن اجرای ۱۰۰درصدی این قانون برای مردم باشیم.

براساس اعلام معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات، تاکنون ۶زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، صندوق توسعه دریایی، صندوق ضمانت صادرات ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتصال صددرصدی خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ثبت کرده اند.

امیر حسین بهرامی، معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت، در این باره توضیح داد: وزارت صنعت، معدن تجارت، حدود ۳۵۰خدمت و زیرخدمت دارد که ۱۷۲خدمت آن مربوط به ستاد وزارتخانه است و بقیه خدمات مربوط به سازمان‌های تابع و ذیل وزارتخانه هستند که در حقیقت ۲۰۰مورد از اینها، خدماتی هستند که به درگاه پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شده‌اند. اما وضعیت اتصال دیگر زیرمجموعه‌های وزارت صمت هم به این شرح است: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ۸۰درصد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۴۰درصد، شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ۳۶درصد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ۲۰‌درصد و سازمان توسعه تجارت ۱۰‌درصد خدمات خود را در پنجره واحد خدمات هوشمند ارائه کرده‌اند.

معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت، درباره دلایل ارائه نشدن صد درصدی خدمات در زیرمجموعه‌های یادشده می‌گوید: برخی خدمات تازه ایجادشده وزارتخانه است که عمر این‌ها شاید کمتر از یک‌سال باشد و ما در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی این خدمات هستیم که فکر می‌کنم تا پایان سال‌جاری این خدمات هم الکترونیکی و هم به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند. به گفته بهرامی عمده اختلاف ما در این اتصال، حدود ۱۰۰خدمت است که تا آخر آذرماه حل می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه ستادی خود نیز، عملکرد ۳۶درصدی در اجرای قانونی داشت که قرار بود تا پایان آبان ۱۴۰۲ به طور کامل اجرا شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت