تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۶۳۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار گیلان:

حقوق مردم مناطق همجوار معادن باید رعایت شود

‌می‌متالز - استاندار گیلان بر رعایت حقوق مردم ساکن در روستا‌ها و شهر‌هایی که در مجاورت معادن قرار دارند، تاکید کرد و گفت: باید زمان مشخصی هم برای بهره برداری از معادن باتوجه به موقعیت منطقه مشخص شود.

به گزارش می‌متالز، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در جلسه شورای معادن استان گیلان افزود: فرمانداران برنامه زمان‌بندی برداشت از معادن را با توجه به شرایط منطقه تنظیم کرده و ساعت برداشت و رفت و آمد کامیون‌ها را نیز با رعایت رفاه مردم منطقه تعیین کنند.

وی خواستار تشکل کارگروهی به ریاست معاون هماهنگی و عمرانی استانداری درخصوص بررسی و ارزیابی وضعیت معادن فعال استان شد و اظهار کرد: این کارگروه باید براساس توافق نامه و تاریخ انعقاد قرارداد میزان برداشت را بررسی و در شورای معادن اعلام کند.

عباسی با تاکید بر شناسایی معادن جدید، تصریح کرد: مناطق معدنی جدید هم شناسایی شده و شرایط آن‌ها مشخص شود و بهنگام برگزاری مزایده، این معادن به افراد صلاحیت‌دار و سرمایه‌گذارانی که امکانات لازم را دارند، واگذار شود.

وی در خصوص برداشت مصالح رودخانه‌ای نیز گفت: از وجود این معادن باید برای ساماندهی مسیر و پل‌های رودخانه‌ها استفاده شود و بخشی نیز در پروژه‌های ملی مانند راه‌آهن و آزاد راه صرف شود؛ در صورت نیاز و تایید کارشناسی با توافق اداره کل صنعت، معدن و تجارت و آب منطقه‌ای، مجوز‌ها صادر خواهد شد.

استاندار گیلان اضافه کرد: در پروژه راه‌آهن به دلیل بارش‌هایی که در استان وجود دارد مصالح مورد نیاز این پروژه از پشت سد سنگر تامین می‌شود تا در زمان بارندگی نیز فعالیت ادامه داشته باشد. در پروژه آزاد راه هم اجازه برداشت مصالح از پشت سد سفیدرود صادر شده تا روند پیشرفت پروژه ادامه دار باشد.

وی تصریح کرد: در صدور و تمدید مجوز‌های معادن، اولویت با واحد‌های فعال باشد و پیش‌بینی‌ها برای میزان برداشت طبق نظرات فنی تایید و برحسب زمانبندی انجام شود. زمان ۲۰ ساله در استخراج معادن نیز باید مشروط بوده و در صورت رعایت قانون و دستورالعمل بعد از ۱۰ سال دوباره تمدید شود.

عباسی افزود: استفاده از تکنولوژی روز روند برداشت از معادن را سرعت داده و به افزایش بهره‌برداری کمک کرده است، باید برای زمان برداشت از معادن خط پایان تعیین شود، تغییر مدیران و قوانین، سوء استفاده برخی از پیمانکاران را در پی دارد.

وی گفت: نظرات کارشناسی و فنی دستگاه در اولویت قرار گیرد و دلایل و مستندات به این شورا اعلام شود؛ درصورت ارائه درست مشاوره به این شورا می‌توان تصمیمات را راحت‌تر و شفاف‌تر گرفت.

نماینده مردم رودبار نیز در این جلسه بر تعیین ساعت کار معادن تاکید کرد و افزود: مردمی که در مجاورت این معادن زندگی می‌کنند در سختی هستند؛ ساعات کار معادن نباید ۲۴ ساعته باشد، چون سروصدای ایجاد شده به ساکنان آسیب می‌زند.

مهرداد گودرزوند چگینی در ادامه به تعرض صورت گرفته به روستا‌ها اشاره کرد و گفت: معدنی که ۲۰ سال پیش مجوز گرفته اکنون به نزدیکی منازل مسکونی رسیده است و حتی نمای شهرستان رودبار را تغییر داده است.

وی خواستار تهیه پیوست‌های فرهنگی و زیست محیطی در صدور مجوز‌های معادن شد و تاکید کرد: نقاط بسیاری در شهرستان رودبار وجود دارد که می‌توان معادن را به آن نقاط منتقل کرد و مورد بهره برداری قرار داد.

گودرزوند تصریح کرد: برداشت‌های رودخانه‌ای به شهرستان رودبار آسیب وارد کرده است بسیاری از شهرداران استان از معادن رودخانه‌ای رودبار برداشت دارند این موضوع زیبنده استان نیست.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده