تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۳۲۶۲۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد:

رسیدن به سود یک میلیارد دلاری «ومعادن» تا پایان سال ۱۴۰۶

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) روی ۶۱ پروژه سرمایه‌گذاری کرده است تا در پایان سال ۱۴۰۶ به سود یک میلیارد دلاری برسد.

به گزارش می‌متالز، این‌مطلب را اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در نشستی خبری عنوان کرد. سعدمحمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار «می‌متالز» درباره سهام ایریتک عنوان کرد: ۵۸ درصد سهام ایریتک متعلق به ماست و مابقی مربوط به دولت است. سهام ممتاز از قبل متعلق به ایمیدرو بوده است. سهام ممتاز به لحاظ قانونی تعریف دارد یعنی تصمیم‌گیرنده شرکت ربطی به درصد سهم شرکت ندارد. ایریتک را به دلیل دانش فنی بالایی که در آنجا نهفته است، حرکت می‌دهیم، اعتقاد من آن است که باید سهم آن از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود. ایریتک بایستی به صورت خصوصی اداره شود تا کارشناسان خوب آنجا دوباره به محیط کار برگردند. زمینه آن بایستی از نظر حقوقی آماده باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در حوزه سرب و روی سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، عنوان کرد: در دنیا حدود ۱۳.۵ میلیون تن سرب و حدود ۱۴ میلیون تن روی تولید می‌شود. میزان بازار مصرف این صنعت در آینده با توجه به فناوری های‌تک افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری در این بخش بالا می‌رود. اما در مقام قیاس صنعت سرب و روی نسبت به سایر فلزات جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری دارد. البته ما قطعا روی سرب و روی کار می‌کنیم. البته شرکت ما برای پروژه‌های خود یک سایزی تعریف کرده است و ما به سایز‌هایی ورود می‌کنیم که صرفه اقتصادی برای ما داشته باشد. اگر محدوده سرب و روی خوبی داشته باشیم، قطعا ورود پیدا خواهیم کرد. حتی اگر در خارج از کشور به معادن خوبی دسترسی پیدا کنیم، ورود می‌کنیم.

سعدمحمدی در پاسخ به این پرسش که در حوزه ورق سرمایه‌گذاری می‌کنید، گفت: در کردستان روی ورق عریض سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که هم می‌تواند قلع‌اندود و هم گالوانیزه باشد.

رسیدن به سود یک میلیارد دلاری «ومعادن» تا پایان سال ۱۴۰۶

مدیرعامل «ومعادن» در این نشست خبری درباره نوپا بودن این شرکت عنوان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گذشته پایه تشکیلاتی آن یک نهاد مالی بوده است، اما این مجموعه به لحاظ ساختاری همانند یک طفل نوپا و یک ساله است که به‌تازگی وارد اجرای پروژه‌ها می‌شود، طبیعی است که نیازمند کسب تجربه برای اجرای پروژه‌هاست.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به هدف شرکت «ومعادن» عنوان کرد: در سال گذشته میزان سود شرکت ۳۹۱ میلیون دلار بوده که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۶ این سود را به یک میلیارد دلار برسانیم. در این راستا طرح‌هایی را برای مجموعه تعریف کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۱ بیشترین میزان سود سنواتی خالص را به میزان ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان داشته و سود تلفیقی ما افزون بر ۱۷ میلیارد تومان بوده است. این موضوع بیانگر این است که این مجموعه یک روند رو به رشد را از نظر اقتصادی برای خود تعریف کرده است.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل «ومعادن» در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: ارزش برجای ۶۴۰ میلیون دلاری برای «ومعادن»، با اکتشاف ۱۸۰ میلیون تن ذخایر سنگ‌آهن

ارزش سهام شرکت

وی افزود: همچنین میزان ارزش سهم شرکت در تاریخ ۸ آذر نیز به ۲ هزار و ۴۴۱ ارتقا یافته است. میزان ارزش بازار (ارزش پرتفوی) شرکت در تاریخ ۱۲ آذر بیش از ۱۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است. میزان افزایش نسبت به بهای تمام‌شده که ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده به بیش از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان ارتقا ارزش داشتیم. ارزش خالص روز دارایی‌های شرکت بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است. این نشان می‌دهد که ارزش سهم شرکت بیشتر از آن چیزی است که در بازار نشان داده می‌شود. یکی از دلایل این موضوع آن است که در پایان شهریورماه، ما سود سهامداران خود را پرداخت کردیم.

افزایش سرمایه شرکت به ۳۰ هزار میلیارد تومان

سعدمحمدی همچنین با اشاره به روند افزایش سرمایه شرکت عنوان کرد: در اسفند ۱۴۰۰ که سرمایه شرکت ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود در اول خرداد به ۱۹ هزار و ۲۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون نیز بابت افزایش سرمایه از محل سود انباشته که به‌زودی مجمع آن برگزار خواهد شد، سرمایه شرکت به ۳۰ هزار میلیارد تومان ارتقا خواهد یافت. ۹۵ درصد دارایی‌های ما، در شرکت‌های بورسی شکل گرفته است و به سمت شفاف‌سازی پیش خواهیم رفت و ۵ درصد باقیمانده را به سمت بورسی شدن پیش خواهیم برد.

بیشتر ببینید: گزارش تصویری از نشست خبری مدیرعامل ومعادن با اصحاب رسانه

سرمایه‌گذاری در کانه‌های فلزی

مدیرعامل «ومعادن» با اشاره به تفکیک صنایع شرکت تصریح کرد: برای کانه‌های فلزی ۶۵ درصد، فلزات اساسی ۸.۸۹ درصد و سایر صنایع ۲۲ درصد سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم؛ بنابراین بیشتر روی کانه‌های فلزی و فلزات اساسی سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

سعدمحمدی همچنین درباره رشد ارزش پرتفوی بورسی شرکت عنوان کرد: بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد تومان به ارزش دارایی‌های شرکت اضافه شده است. ترکیب ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت، شامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ۲۹ درصد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیش از ۱۶ درصد، گهرزمین با ۱۵ درصد، صبانور با ۱۳ درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۹ درصد، فولاد خراسان با ۶ درصد، شرکت تجلی با ۵ درصد و شرکت فولاد ارفع با ۴ درصد می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به ترکیب بهای تمام‌شده غیربورسی عنوان کرد: یک مورد شرکت پویاانرژی است که نیروگاه سمنان را دارد. توسعه آهن فولاد گل‌گهر است که به‌تدریج مسیر بورسی شدن خود را طی می‌کند. پرتو تابان معادن فلزات که شرکت مربوط به بازار سهام ماست. ۵۸ درصد سهام ایریتک مربوط به شرکت توسعه معادن و فلزات است. شرکت کاوند نهان زمین که معادن مس را در قزاقستان داشته و قادر به تولید کاتد مس است. این مجموعه ذخایر معدنی خوبی دارد که برای کارخانه کنسانتره آن نیز سرمایه‌گذاری خواهد شد.

۳۱ شرکت بورسی

مدیرعامل «ومعادن» افزود: مجموع شرکت‌های بورسی ما ۳۱ شرکت هستند که ۹۵ درصد ترکیب سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را تشکیل می‌دهند و ۴۵ شرکت نیز غیربورسی هستند که ۵ درصد ارزش سهام ما را تشکیل می‌دهند.

مشارکت در ۶۱ پروژه

سعدمحمدی همچنین با اشاره به پروژه‌های شرکت بیان کرد: ما ۷ پروژه پیشران داریم و شرکت روی ۷ پروژه دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است. با توجه به این موضوع که در گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین سهم داریم در افزایش سرمایه‌های آن‌ها شرکت می‌کنیم و سهم سود خود را نمی‌گیریم و در آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مجموعه طرح‌های ما ۶۱ طرح، با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۳ میلیارد دلار سهم «ومعادن» است.

پروژه‌های در دست اجرا

وی همچنین با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: طرح‌هایی را برای مجموعه تعریف کرده‌ایم و ۴.۷ میلیون تن آهن اسفنجی و نزدیک به ۲.۵ میلیون تن فولاد در دست احداث و سرمایه‌گذاری داریم. از ۷ طرح پیشران دو طرح، یکی آهن اسفنجی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در بیجار و فولاد کردستان در منطقه قروه را با آخرین فناوری روز دنیا داریم. همچنین با صبا امید زیرمجموعه صبانور دو پروژه گندله‌سازی با ظرفیت یک میلیون تن و کنسانتره‌سازی با ظرفیت ۲ میلیون تن را به پیش می‌بریم که ظرفیت ۲ میلیون تنی کنسانتره‌سازی به دلیل اکتشاف معدنی ماست. طرح جدید کنسانتره ۲ میلیون تنی دیگر نیز در دست اقدام داریم.

وی همچنین با اشاره به نیروگاه سمنان عنوان کرد: این طرح نخستین طرح جزو ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در کشور بوده است که ابتدای امسال و ظرف یک سال عملیات آن با ظرفیت ۳۶۰ مگاوات سیکل ترکیبی به پایان رسید و به شبکه وصل شده و برق آن در حال انتقال است. همچنین دو نیروگاه بخار هر یک با ۱۷۰ مگاوات برق نیز با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵۰ میلیون یورو در دست اقدام داریم.

مدیرعامل «ومعادن» افزود: طرح آهن اسفنجی در اردبیل با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن را نیز در دست اقدام داریم که بیش از ۴۰درصد پیشرفت کرده است. طرح دیگر ما، آهن اسفنجی اقلید با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن است که ۱۲ درصد همراه با پیشرفت بوده است.

سعدمحمدی ادامه داد: طرح دیگر ما، مس جانجا در منطقه سیستان و بلوچستان است. در آنجا یک کارخانه کنسانتره ۱۳۰ هزار تنی قرار است اجرا کنیم که به ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد. عیار معادن مس در کشور نزدیک به ۶۵صدم درصد است، درحالی‌که عیار مس در جانجا ۲۶صدم درصد است. این موضوع باعث می‌شود که دانش کلی کشور در زمینه مس برای عیار‌های بالا، ارتقا یابد. معدن طراحی شده و مشاوره انجام شده و اسناد مناقصه آماده شده و اجرای عملیات صورت خواهد گرفت.

وی همچنین یادآور شد: کارخانه الکترود گرافیتی در کازرون، کارخانه فروآِلیاژ در شیروان و تولید استیل کورد در الشتر طرح‌هایی دیگر ما در نقاط کم‌برخوردار است. در سرمد ابرکوه یزد نیز ۳ پروژه بزرگ با ۳۰۰ میلیون یورو اجرا می‌شود که شامل یک کارخانه آهن اسفنجی ۱.۱ میلیون تنی، یک واحد فولادسازی ۱.۲ میلیون تنی و یک واحد کلاف‌سازی است.

دانلود فایل پی دی اف PDF اسلایدهای ارائه شده توسط دکتر «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (و معادن) با اصحاب رسانه در دفتر مرکزی این شرکت به تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲

تولید ۲۳ محصول در «ومعادن»

مدیرعامل «ومعادن» همچنین خاطرنشان کرد: ما در حوزه کاتالیست بر روی ۲۳ محصول هم فولادی و هم پتروشیمی در حال کار کردن هستیم تا کشور از واردات آن بی‌نیاز شود. بیش از ۱۴ محصول تا انتهای سال عرضه خواهیم کرد.

سعدمحمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری روی عناصر نادر خاکی عنوان کرد: از طریق شرکت تجلی روی عناصر نادر خاکی نیز کار می‌کنیم.

سعدمحمدی افزود: ما قصد داریم سرمایه شرکت را به یک تریلیارد نزدیک کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۶ سهم هر یک از طرح‌ها را مشخص کرده‌ایم. نکته دوم آن است که در زنجیره فولاد در حال حرکت هستیم. نکته سوم، پیش‌بینی افزایش قیمت سنگ آهن است که امیدواریم شرکت از این نظر به لحاط سوددهی ارزش بیشتری در بازار پیدا کند. در تلاش ایجاد بهره‌وری بالاتر برای طرح‌ها و شرکت‌های خود هستیم.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده